Facebook noscript imageRosengård ska byggas om till innerstad
Nyheter
Rosengård ska byggas om till innerstad
Enligt de nya planerna ska Rosengård få innerstadens kvartersstruktur. Bild: Mandaworks.
Enligt de nya planerna ska Rosengård få innerstadens kvartersstruktur. Bild: Mandaworks.

Rosengård i Malmö har för många blivit en symbol för det utskällda miljonprogrammets storskalighet. Nu vill politikerna bygga om området så att det blir en del av innerstaden.

I likhet med andra miljonprogram var tanken att människor och trafik skulle separeras när Rosengård byggdes. Resultatet blev att den tungt trafikerade Amiralsgatan skär genom stadsdelen och delar den i två halvor, som förbinds med gångbroar och ett köpcentrum.

Läs även: Kommun vill bygga i gammal stil – så ska det se ut

Det är den gatan som nu ska byggas om så att området blir en fortsättning på innerstadens kvartersstruktur. Nya byggnader med entréer och affärslokaler i bottenplan ska tillsammans med fler tvärgator göra att området inte präglas lika mycket av 1960-talets storskaliga byggande.

Den tungt trafikerade Amiralsgatan ska göras om till stadsgata hela vägen ut till yttre Rosengård. Bild: Mandaworks.

De nya byggnaderna får som mest ha fyra till fem våningar, med undantag för de som ligger i anslutning till Rosengårds tågstation.

– Det blir en tryggare miljö och ett ställe där vi kan mötas och Rosengård blir mer av innerstad. Vi är väldigt glada att få komma igång med det här nu, säger Sofia Hedén (S), ordförande i stadsbyggnadsnämnden, till Sydsvenskan.

C ville ha kostnadsanalys

I Rosengård bor det i dag cirka 34 000 personer. Till skillnad från många andra områden som byggdes i slutet av 1960-talet ligger det bara några minuters cykeltur från stadskärnan.

Utöver de nya tvärgatorna ska två bilbroar sänkas ner till T-korsningar. På båda sidor gatan blir det trädplanteringar och cykelbanor.

Centerpartiet ville ha en fördjupad analys av kostnaderna men röstades ner i stadsbyggnadsnämnden.

På båda sidor av Amiralsgatan kommer det att planteras träd och byggas cykelbanor. Bild: Mandaworks.

– Det blir mycket kostnader för staden initialt. Förhoppningen i framtiden är att man ska kunna dela in det i etapper och öka exploateringsgraden, säger Martin Molin (C), andre vice ordförande i tekniska nämnden.

Sammanlagt planeras det för 3 000 nya bostäder och 1 500 arbetsplatser i stadsdelarna Rosengård och Persborg.

M och SD emot

Moderaterna och Sverigedemokraterna reserverade sig mot det nya planprogrammet med hänvisning till att den avsmalnade genomfartsleden kommer att orsaka trafikstockning.

Rosengård är i dag ett typiskt miljonprogramsområde. Amiralsgatan delar stadsdelen i två halvor som förbinds av broar och ett köpcentrum. Arkivbild. Foto: Johan Nilsson/TT.

Under Rosengårds centrum, som alltså är byggt ovanpå Amiralsgatan, passerar varje vardag 25 000 fordon, och fler bostäder beräknas leda till ytterligare 2 000. Båda partier tror att leveranser till närliggande företag kan påverkas negativt.

Att ta fram detaljplaner för det nya området kommer att ta ett par år. Helt ombyggd kommer Amiralsgatan inte vara förrän 2040.

Läs även: Danska gettopaketet: Nu rivs bostäder för att få bort parallellsamhällena

Sören Billing