Hundratals containerfartyg är fast längs med Kinas kust till följd av Shanghais nedstängning. Det finns ingen ljusning i sikte för världshandeln, för nu skärps lockdownåtgärderna.
Shanghais nedstängning går in på sin femte vecka. Dessutom skärps nu lockdownåtgärderna ytterligare. Bland annat skall elektroniska dörrlarm installeras för att hindra covid-smittade från att lämna sina bostäder och samtliga invånare i stadens värst drabbade kvarter tillfälligt evakueras vid desinfektering av deras hem, rapporterar BBC.
Nedstängningen av 26-miljoner staden har bland annat lett till att containerfartyg inte får anlöpa Shanghais hamn. Det är världens största hamn i termer av TEU, måttet på hur många containrar ett fartyg kan lasta.
Överbelastningen har nu spritt sig utanför Shanghai. Enbart utanför Kinas kuster väntar mer än 500 fartyg, enligt sjöfartsanalysfirman Windward. En femtedel av världens containerfartyg, runt 2 000, tvingas nu vänta ute till havs på grund av överbelastade hamnar. De är väl synliga på Marinetraffic.coms karta.
Fartygen transporterar allt från spannmål, komponenter till metall. Men det är främst bristen på halvledare som ställer till det. De används överallt, från mobiltelefoner, datorer, bilar, hushållselektronik till lampor.
– Det går inte att få ut produkter från Shanghai i nuläget […] Man har sett att företagen börjar anpassa produktionen efter tillgången på halvledare vilket innebär att de tappar volymer. Vill du producera 200 000 bilar men bara kan få ut hälften, det är klart att det påverkar företaget negativt, säger Peder Olausson, vd på Rotakorn Electronics till Aftonbladet.
Efter två år av pandemi, följt av Ukrainakriget verkar det som om rubbade globala försörjningskedjor är något vi får vänja oss vid. De har blivit ett standardtillstånd.
Läs även: Kinas strikta pandemihantering är en börda för landets tillväxt – och den globala marknaden