Facebook noscript imageS om trollkonton – då: ”Systematiskt arbete för att försöka bedra det svenska folket”
Politik
S om trollkonton – då: ”Systematiskt arbete för att försöka bedra det svenska folket”
S partiledare Magdalena Andersson och toppkandidat Helene Fritzon under EU-valrörelsen, då partiet ville förbjuda anonyma konton och anklagade SD-knutna konton utan avsändare för att ”försöka bedra det svenska folket”. Bild: Samuel Steén / TT
S partiledare Magdalena Andersson och toppkandidat Helene Fritzon under EU-valrörelsen, då partiet ville förbjuda anonyma konton och anklagade SD-knutna konton utan avsändare för att ”försöka bedra det svenska folket”. Bild: Samuel Steén / TT

Efter Kalla Faktas granskning av de satirkonton SD-medarbetare drev på sociala medier utan att avsändaren framgick förra året jämförde Magdalena Andersson (S) tilltaget med Ryssland, och i LO-kopplade Arena anklagades SD för ”att i barnasinnet injicera en drog som disponerar den vuxna individen att rösta för inskränkningar av den svenska demokratin.”

I maj förra året, inför EU-valet som hölls den 9 juni, publicerade TV 4:s Kalla Fakta en granskning som visade att medarbetare på Sverigedemokraternas kommunikationsavdelning spred politisk satir från anonyma konton utan att någon koppling till SD framgick.

Granskningen fick stor uppmärksamhet under valrörelsen, och den 16 maj höll Socialdemokraterna en pressträff i riksdagen där partiledare Magdalena Andersson kallade avslöjandet för ”allvarligt ur en demokratisynpunkt”.

– Det som uppdagats handlar om ett medvetet och systematiskt arbete för att försöka bedra det svenska folket – lura och splittra. Utfört av ett parti som har tjänstemän i Regeringskansliets hjärta, statsrådsberedningen, sade Magdalena Andersson.

Andersson (S): ”Ett arbetssätt som för tankarna till Ryssland”

I en intervju med SVT Nyheter jämförde Andersson de SD-kopplade kontona med Putin-diktaturens Ryssland

– Det största partiet i regeringsunderlaget har avslöjats med att driva en trollfabrik. Det är ett arbetssätt som för tankarna till Ryssland och som inte hör hemma i Sverige, sade hon.

I ett pressmeddelande skrev Socialdemokraterna att det är ”regeringens och statsministerns ansvar att säkerställa att EU-valet kan genomföras utan otillbörlig påverkan.”

– Det är dags för statsministern att visa att han styr landet, sade Andersson.

Fritzon (S): ”Måste veta vem som ligger bakom när vi ska föra ett demokratiskt samtal”

Under pressträffen förde Socialdemokraternas toppkandidat i EU-valet Helene Fritzon även fram partiets valfråga att förbjuda anonyma konton på sociala medier som Facebook, Instagram, X och TikTok,

– Vi vill mycket enkelt att alla konton på sociala medier i EU ska gå att koppla till en riktig person genom identifieringskrav när man skapar ett konto. Man måste veta vem som ligger bakom när vi ska föra ett demokratiskt samtal, precis som i verkligheten, sade Heléne Fritzon.

S ville att de som skapar ett konto på sociala medier måste identifiera sig genom att ladda upp en legitimationshandling eller genom att signera med Bank-ID, ett förslag som fick kritik av CUF och Piratpartiet.

Arenagruppens vd: ”SD:s långsiktiga strategi går ut på att i barnasinnet injicera en drog”

I LO-kopplade Dagens Arena skrev Lars Anell om de SD-kopplade satirkontona att ”problemet är att budskapen kommer från anonyma konton – det finns ingen känd avsändare som man kan försvara sig mot. Om företrädare för SD stod som avsändare skulle budskapen vara meningslösa. Nästan alla vuxna skulle se att de inte var sanna.”

Anell ville även understryka ”att SD:s strategi i hög grad riktar sig till barn och unga människor”, så att barn på plattformar som TikTok ska ”höra och se människor som de inte känner till men gradvis ska lära sig att förakta.”

”SD:s långsiktiga strategi går ut på att i barnasinnet injicera en drog som disponerar den vuxna individen att rösta för inskränkningar av den svenska demokratin” menade Anell, som varit verksam som ämbetsman under framförallt socialdemokratiska regeringar från 60-talet fram till 80-talet och har varit ordförande i styrelsen för Arenagruppen sedan 2013.

Nekade till att driva konton med otydlig avsändare

Men det var inte bara SD-medarbetare som spred politiskt innehåll med oklar avsändare.

Snart avslöjade Aftonbladet att S-ägda AiP Media drev Facebooksidorna Samtidigt i Sverige och Sverige inför verkligheten som spred kritiska inlägg om Tidöpartierna, ofta med satir och humor, utan att det någonstans framgick att Socialdemokraterna bekostade innehållet.

Detta trots att partiet i en tidigare enkät som Aftonbladet skickat ut till riksdagens partier svarat ”nej” på frågan ”Har ni några anonyma konton eller konton där ni inte är tydliga avsändare i exempelvis syfte att skapa debatt/sprida olika budskap?”

När Aftonbladet med anledning av AiP Medias verksamhet på Facebook återkom till Socialdemokraterna ville partiet inte ställa upp på någon intervju, och svarade genom sin pressavdelning att ”AIP har ett redaktionellt oberoende i sina publikationer och utgivningar. AIP svarar således på frågor om deras sidor, det är inget som vi detaljstyr.”

AiP Medias vd: Mycket välkänt vilka som äger AIP Media

När tidningen frågade AiP Medias vd Daniel Färm varför man inte anger att AiP Media är helägda av S blev svaret:

– Ska man visa ett organisationsträd när man skriver nyheter? Det är orimligt. Vi har ju ett redaktionellt oberoende för alla våra utgivningar.

Aftonbladet: Vad är den stora skillnaden mellan det som ni sysslar med och det som SD sysslar med?

– För det första har vi inte anonyma konton, AIP Media är avsändaren. För det andra finns det ett redaktionellt oberoende. Vi är inte styrda av kommunikationsavdelningen när det gäller redaktionellt innehåll, sade Färm, som vidare menade att ”det är mycket välkänt vilka som äger AIP Media, om inte annat är det en googling bort”.

Karlsten: ”Instiftad utifrån en socialdemokratisk idé och vilja”

När AiP Media nu åter uppmärksammas för att driva politiska konton som det barn- och ungdomsinriktade Politikkollen samt meme-konton som Instagramkontot Jävla uland och nyhetskonton som förespråkar S-politik och kritiserar högern, underkänns påståendet att S ägande av AiP Media skulle vara ”välkänt” av sociala medie-experten Emanuel Karlsten.

– Det här ”Jävla uland”-kontot som det heter så är otroligt problematiskt givet att det här framgår inte på något sätt att det är ett socialdemokratiskt konto eller att det är ett Aktuellt i politiken-konto. De har en mejladress till AIP men det är ingen som vet vad det är, säger han till TV4 Nyheterna.

Karlsten är även kritisk till att S genom att använda sig av AiP Media kringgår Facebook- och Instagram-ägaren Metas förbud mot politiska annonser.

– Även om en redaktion är politiskt obunden från sitt parti så är den ändå instiftad utifrån en socialdemokratisk idé och vilja, säger Karlsten till TV4 Nyheterna.

Johannes Nilsson

Reporter.