Facebook noscript imageSå minskar räckvidden när elbilen blir äldre
Nyheter
Så minskar räckvidden när elbilen blir äldre
Opel Ampera-e lanserades i Paris 2016 som ”folkelbilen” men blev aldrig någon succé. I Sverige sålde den bara i ett fåtal exemplar. Nu leder den elbilarnas batteribytarliga. Foto: Christophe Ena AP
Opel Ampera-e lanserades i Paris 2016 som ”folkelbilen” men blev aldrig någon succé. I Sverige sålde den bara i ett fåtal exemplar. Nu leder den elbilarnas batteribytarliga. Foto: Christophe Ena AP

Hittills har få elbilar fått sina batterier utbytta. De flesta batteribyten på elbilar sker inom bilarnas garantitid.

De flesta elbilar är relativt nya och än så länge verkar batterierna hålla bra, visar data från Recurrent, ett amerikanskt företag som säljer begagnade elbilar.

Företaget har samlat in data om elbilar i USA, totalt 15 000 bilar, och siffrorna visar att batteribyte är sällsynt, skriver Ny Teknik.

1,5 procent av bilarna har fått batteriet utbytt och merparten av batteribytena har skett inom bilarnas garantitid.

Recurrents siffror visar att det är Hyundai Kona och Chevy Bolt (i Europa känd som Opel Ampera-e) som har haft flest batteribyten. Förklaringen är att de här bilmodellerna har varit föremål för omfattande återkallelser på grund av just batterierna.

Bland de bilar som inte har varit föremål för någon liknande återkallelse är det Tesla Model S och Nissan Leaf som har haft flest batteribyten. Ungefär fyra respektive fem procent av de två bilmodellerna har fått batteriet utbytt. Att just dessa två sticker ut är inte överraskande, eftersom de är några av de äldsta modellerna som tillverkats i stor skala.

Siffrorna bygger på data som rapporterats av användare, men kommer också från bilar som rapporterat en plötslig ökning av batterikapaciteten. Det är ett tecken på att batteriet har bytts ut eller reparerats.

Det råder inget tvivel om att batteriet i en elbil vid någon tidpunkt måste bytas. Frågan är när den tidpunkten inträffar.

Det har länge funnits en osäkerhet kring detta, och i viss mån gör det fortfarande det. Orsaken är att de flesta elbilar på våra vägar är relativt nya. De äldre elbilarna är dessutom utrustade med en batteriteknik som sannolikt inte är lika hållbar över tid som den senaste tekniken.

Förutom hur länge batterierna i bilarna fungerar innan de måste bytas ut finns det en diskussion om hur elbilar fungerar på längre resor. Flera artiklar skildrar en laddinfrastruktur som inte är tillräckligt utbyggd och hur last, hastighet och klimat påverkar.

Elbilisten Erik Bolinder fick nyligen många delningar på Facebook när han beskrev intrycken från sin första längre elbilsresa.

Läs även: Största vindkraftsprojektet planeras i Bottenhavet

Jonas Hållén

Reporter
mail: jonas.hallen@bulletin.nu