
Färre utvecklingssamtal, regellättnader och minskad krav på dokumentation. Det är några av förslagen för att rensa i lärarnas tidsödande omkring-sysslor.
Lärarna bör ha mindre administration att sköta och ges mer tid och kraft till undervisning, enligt regeringen. Dokumentering och rapportering – inte sällan i tidsödande it-system – är den största källan till stress bland lärare, har regeringen konstaterat.
– Många lärare vittnar om en orimlig arbetsmiljö. Många känner en frustration över att inte kunna hjälpa barn på det sätt som behövs. Det är helt centralt att vi får bort onödig administration, säger skolminister Lotta Edholm (L) på en pressträff.
Det har varit utredaren Bo Janssons uppdrag att mejsla fram förslag hur den administrativa bördan ska minska. Bland annat föreslås färre utvecklingssamtal med vårdnadshavande.
– I normalfallet ska det räcka med ett utvecklingssamtal per läsår, säger Bo Jansson.
Han har också haft i uppdrag att föreslå hur lärarnas arbetstid kan regleras, det vill säga hur lärarnas tid för undervisning och för- och efterarbete till undervisningen kan fastslås. Jansson föreslår intervaller för undervisningstiden. Upp till årskurs 6 föreslås lärarna ha en undervisningstid om max 650 timmar per läsår.
– Huvudregeln är att det ska vara minst lika mycket tid för planering som undervisningstiden, det vill säga en undervisningstimme motsvaras av en timmes planering och uppföljning, säger Jansson.
Hur stor del av arbetstiden som ska gå till undervisning, inklusive planering och uppföljning, har inte varit reglerad sedan 1995. Sedan dess har andelen undervisningstid ökat, med följd att allt annat som ska göras – från diverse pappersarbete till fortbildning och föräldrakontakter – fått mindre tid, pekar regeringen på i direktivet.