Den som vill snabbladda sin elbil behöver se upp, annars kan man tvingas betala över 500 kronor mer per laddning. Det gäller att använda ”rätt” tjänst och app i laddningsdjungeln.
– Det gäller att ha koll på alla dessa extraavgifter. Det är en djungel, säger Maria Dahlin till Vi Bilägare.
Elbilsförare som inte har något abonnemang hos laddnätverket Ionity, som ägs tillsammans av flera biltillverkare, får betala en relativt hög avgift för laddningen. Den ligger på 8,70 kronor per kilowattimme.
Du kommer undan billigare med det laddabonnemang som ingår när du köper en ny bil, alternativt skaffar ett abonnemang hos Ionity som kostar 190 kronor per månad. Då minskar kostnaden till 3,50 kronor per kilowattimme – då ligger bindningstiden ett år, skriver Vi Bilägare.
Flexibelt blir extremt dyrt
Det gäller dock att se upp, skaffar du roamingtjänsten ”Plugsurfing”, som gör det möjligt att aktivera snabbladdning hos flera leverantörer kan kostnaden skena.
Det är meningen att det ska vara enkelt, du kan ladda vem som än äger laddstolpen. Priset för att använda ”Plugsurfing” på till exempel Ionitys laddstation blir extremt högt, 13,70 kronor per kilowattimme – 10,20 kronor per kilowattimme mer än med Ionitys egen app med abonnemang, drygt 390 procent dyrare. Jämför man med att ladda på Ionity utan abonnemang kostar en laddning med ”Plugsurfing” 250 kronor mer.
En djungel
Sajten Vi Bilägare har ett antal elbilsägare som ingår i ett långtest hos sajten. Maria Dahlin kör en Hyundai Ioniq 5 och vittnar om den extrakostnad som kan uppstå när man ska ladda bilen via Hyundais app.
– Men då läggs det på 5 kronor i startavgift före laddningen jämfört med att använda laddstolpens egen app. Det gäller att ha koll på alla dessa extraavgifter. Det är en djungel, säger hon till sajten.
Läs även: Elbilsbonusen betalas ut fram till i juli – sedan är klimatbonuspotten helt tom