SJ var nere under en lång tid och många befaras ha blivit utan biljetter till jul och nyår. Men programmeraren Hannes Wideteg visade att för en duktig programmerare går det lösa på en halvtimme.
En halvtimme. Så lång tid tog det för en programmerare att skriva ett javascript som löser problemen med SJ:s bokningssystem. Samtidigt som SJ brottas med problem är det uppenbart att det finns enkla lösningar.
Ny Teknik rapporterar om hur Hannes Wideteg skrev en fix som löste problemen med SJ:s bokningar. När SJ natten mot onsdag släppte sina biljetter till jul och nyår kraschade bokningssidan. Många som ville ha biljetter för att kunna träffa sina familjer blev utan biljett. Problemen fortsatte under hela onsdagen.
Wideteg var en av många som drabbades. När han reste till Stockholm försökte han köpa biljetter men blev gång på gång utslängd. På kvällen satte han sig på hotellrummet och bestämde sig för att lösa problemet. En halvtimme senare var det löst.
Han berättar om problemet. När varje bokning görs skickas en individuell förfrågan om pris, om avgångar och annat till servern. Det skapar enormt många anrop till servern. Misslyckas ett anrop av överbelastning så kraschar det och allt måste läsas in på nytt.
Widetegs lösning är lika enkel som genial. Genom att webbläsaren kan skicka en grupp förfrågningar med ett kort mellanrum om informationen inte läses in, undviks kraschen. Enligt Wideteg ökar det inte belastningen på servern utan är en branschstandard för den typen av tjänster.
Han laddade upp koden på Github och snart började andra resenärer kontakta honom. Wideteg berättar att han twittrade om sin lösning och hur det snabbt börjar sprida sig. Många hörde av sig och var tacksamma för att hans script hade räddat deras julresa.
Han säger till Ny Teknik att SJ inte hört av sig men att de gärna får använda hans kod. Men det känns synd att det är en privatperson som tvingas lösa deras problem.
SJ i sin tur skyller problemen på Trafikverket som försenats med underhållsarbeten och därmed inte har kunnat ge besked om hur och vilka tåg som kan gå i jul. Egentligen skulle den informationen ha funnits redan i september. Enligt SJ gjordes över 1,2 miljoner besök på hemsidan.