
Islam är inte en religion som anpassar sig till det omgivande samhället. Islam är en religion som tvingar det omgivande samhället till anpassning. Sverige är inget undantag.
I Skärholmen bygger den islamistiska rörelsen Milli Görus med ursprung i Turkiet vad som beskrivits som norra Europas största moské, Stockholm Mevlana moské. Med planerade 2 500 kvadratmeter trumfar den i alla fall jättemoskén Umm al-Muminin Khadijah i Malmö som på sina 1 792 kvadratmeter kan inrymma tvåtusen bedjande. Båda dessa byggen är dock betydligt mindre än Mahmoodmoskén, också den i Malmö, som enligt hemsidan har en total yta på över 5 000 kvadratmeter.
Småskaligare, men inte nödvändigtvis mindre ambitiöst, är det projekt rörelsen “Vi Mår Bra!” dragit igång: att bygga en ny moské i månaden i Sverige.
Det är tydligt att islam och dess företrädare ser en framtid i Sverige.
Göteborgs moské på Hisingen, som invigdes sommaren 2011 och kostade 67 miljoner kronor, bekostades av diktaturen Saudiarabien, där den fundamentalistiska wahhabitiska inriktningen av sunniislam är officiell religion. Vid invigningsceremonin av Umm al-Muminin Khadijahmoskén i Malmö 2017 hette hedersgästen Khalid Shaheen Al Ghanim, Gulfemiratet Qatars viceminister för religiösa affärer. Men så hade Qatar, hem för terrorgruppens Hamas ledning och för den islamistiska propagandakanalen Al Jazeera, också bidragit med 30 miljoner kronor till bygget.
Enligt företrädare för mosképrojektet i Skärholmen finansieras bygget där av privatpersoner och företag framförallt från Sverige, inte med hjälp av någon organisation. Men åtminstone under 2021 drev Milli Görus en insamlingskampanj för Skärholmenmoskén via sin sidoorganisation EMUG, Europäische Moscheebau- und Unterstützungsgemeinschaft.
Alla dessa moskébyggen visar hur islam sakta men säkert flyttar fram sina positioner i Sverige. Samhället islamiseras. Moskéerna med sina kupoler och minareter är ett av de mera påtagliga tecknen. Och med tanke på de senaste decenniernas omfattande muslimska invandring till Sverige är det närmast en naturlig och ofrånkomlig utveckling. I dag bor det uppskattningsvis omkring en miljon personer med muslimsk kulturbakgrund här.
I decennier har svenska regeringar låtit islamistiska regimer och organisationer i utlandet finansiera moskéer i Sverige. I decennier har samma regeringar via Myndigheten för stöd till trossamfund, Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällsfrågor, genom statsbidrag till studieförbund och friskolor, främjat nätverket av svenska islamistiska organisationer och finansierat deras verksamhet.
Ansvariga politiker har, vad det verkar, intalat sig att detta skulle vara positivt för integrationen. Men det är inte integration dessa muslimska organisationer arbetar för utan segregation, att bygga ett parallellsamhälle där islams värderingar råder. Stater som Saudiarabien och Qatar plöjer inte ner hundratals miljoner i olika mosképrojekt i Sverige och andra europeiska länder för att främja integration utan för att sprida islam, sin fundamentalistiska form av islam. ”Moskéerna är våra baracker, de troende är våra soldater och minareter är våra vapen” som en känd islamist, Turkiets president Recep Tayyip Erdogan, uttryckte det en gång.
Läs även: Skogkär: I väntan på euroislam
Islam anpassar sig inte till svenska värderingar, islam tränger undan svenska värderingar. Det är en ideologi som inte tål ifrågasättande, som gör anspråk på att sitta inne med den absoluta och slutgiltiga sanningen.
– Det är inte religionen som ska anpassa sig efter människor. Det är människor som ska anpassa sig efter religionen. Religionen kommer från Gud. Vi ska inte ändra det, som Kalsoom Kaleem, sekreterare i styrelsen för Saudifinansierade Göteborgs moské, nyligen formulerade det i en intervju i Göteborgs-Posten.
Och det svenska samhället och svensk lagstiftning anpassar sig till islam, en ideologi för vilken särskilda regler gäller, informellt men snart också formellt, juridiskt.
Dagarna då det kunde ritas – och publiceras – karikatyrer som gjorde narr av islam och dess profet är över. I den pågående retrospektiva utställningen i Höganäs med Lars Vilks verk saknas hans teckning av profeten Muhammed som rondellhund. Det skulle kräva alltför omfattande säkerhetsarrangemang att visa den, enligt arrangören.
För två veckor sedan kom regeringens särskilde utredare med ett antal förslag på ändringar av ordningslagen som ska göra det möjligt för polisen att stoppa framtida koranbränningar med hänvisning till säkerhetsläget.
“Svenska kommuner ska motarbeta islamism och islamiströrelser, inte skapa plantskolor för islamister! Svenska myndigheter har i uppdrag att integrera nyanlända muslimer – inte kratta manegen för ännu bredare klyftor mellan den muslimska befolkningen och övriga invånare i Sverige”, skrev författaren Kurdo Baksi nyligen i en debattartikel om Skärholmenmoskén och uppmanade Stockholms stad att dra in bygglovet.
Åtminstone vad ansvariga politiker gäller, lär Baksi tala för döva öron. Och det skulle förvåna om han inte är väl medveten om det.