Facebook noscript imageDahlman: Snorungar ska inte få bestämma i skolan
Carolin Dahlman
Krönikörer
Dahlman: Snorungar ska inte få bestämma i skolan
Dahlman: Snorungar ska inte få bestämma i skolan

Lagar och regler i skolvärlden måste gynna de skötsamma barnen – inte ge bråkstakarna makten.

KRÖNIKA. ”Flera av eleverna vill inte sitta stilla, utan pratar högt och störande samtidigt som jag går runt mellan bänkarna och hjälper de som behöver. Jag säger ifrån och ber de som inte sitter stilla att sätta sig ner. Då får jag plötsligt ett skjutvapen riktat mot mitt ansikte. En storvuxen elev grinar otäckt mot mig medan han håller vapnet mot mig. Kanske är det en attrapp, jag vet inte, men det är metalliskt och ser skrämmande ut.”

Det berättade skådespelaren Paula Ternström i en insändare om sin erfarenhet från att vara lärarvikarie.

Hon berättade vidare att ”elever är ohövliga, respektlösa, elaka, arroganta, vägrar att göra uppgifter, pratar rakt ut under lektionerna och skriker rakt ut”. ”Det kan handla om att hånskratta mig rakt i ansiktet när jag ber någon sitta på sin plats. Det kan handla om att rycka på axlarna när någon kommer för sent till en lektion. Eller säga fula ord och elakheter till andra barn som ‘horunge’ eller ‘du ser ut som bajs’."

Självklart finns det skötsamma elever, och många passar nog på att busa (och bete sig som svin) när man har vikarie, men samtidigt finns fler varningstecken som måste tas på allvar. Skolmiljön har blivit rutten och det har pågått för länge medan makthavarna sitter på händerna och ser på. 

Tragiskt nog ledde elevens hotfulla beteende inte direkt till påföljd, då Ternström tänkte ”jag kan bli anmäld om jag rör honom. Så han får löpa”. 

Fler resonerar dessvärre så. 6 av 10 lärare undviker, enligt Lärarförbundet, att ingripa mot stök i skolan för att de är osäkra på hur de får agera eller är rädda för att bli anmälda. 4 av 10 ägnar en så stor del av undervisningstiden till att försöka hålla ordning att undervisningen blir lidande. Antalet anmälningar om våld i skolor har ökat stadigt från 393 år 2012 till 835 år 2019 i grund- och gymnasieskolan, enligt Arbetsmiljöverket. 

Skrämmande nog är det ingen nyhet, för den som söker efter historier och fakta kring stöket i skolan hittar sådant många år tillbaka. Vad är det som gör att politikerna har undvikit att ingripa med medel som skapar studiero? Varför tillåter lagen ännu inte rejäla disciplinära åtgärder? 

Samma dag som Ternströms insändare var med i Dagens Nyheter fanns i tidningen en annan artikel om Jensens grundskola i Göteborg vars ”disciplinära åtgärder bryter mot skollagen”. Skolan hotade att straffa elever som ägnar sig åt brottslighet, sprider otrygghet eller skolvägrar genom att placera dem i en särskild undervisningsgrupp, men Skolinspektionen tyckte inte att detta var okej enligt skollagen och gav skolan en anmärkning. 

Enligt skolchefen har åtgärden med en särskild undervisningsgrupp aldrig använts, och det är ju bra, men det kan ju faktiskt vara en konsekvens av man sätter in åtgärder redan tidigt enligt en konsekvenstrappa som ger olika typer av ”straff” beroende på vad slags fel ett barn gjort. 

Det låter ju som en strålande idé att ha en transparent modell för vad som gäller samt att faktiskt utdela bestraffningar. Fler borde ha en sådan för barn behöver ramar och tydlighet kring rätt och fel. 

Mycket kan sägas om uppfostran kring det Paula Ternström noterade i skolan. Hur sjutton har föräldrar agerat om deras barn behandlar vuxna så respektlöst? Vad har gått snett – och hur kommer vi åt det? 

Den frågan är viktig att ställa men svår att lösa politiskt. Dock kan och bör ledande politiker så fort som möjligt vidta åtgärder som tar makten från de stökiga barnen i syfte att ge de skötsamma en chans i livet via skolan. 

Roger Haddad (L), vice ordförande i riksdagens utbildningsutskott, svarade Ternström att det måste bli lättare att stänga av och omplacera elever som hotar. Lärarnas befogenheter måste förtydligas och skärpas och Barn- och elevombudet vid Skolinspektionen avvecklas. 

Detta är utmärkta förslag. Men man undrar varför Liberalerna och Haddad ska behöva skrika sig hesa år efter år utan att utbildningsministern och regeringen agerar. Barn far illa och det handlar inte bara om nuet utan om deras framtid.

TEXT: CAROLIN DAHLMAN
Krönikör på Bulletin
carolin@bulletin.nu

Lästips om anmälningar mot lärare 

Lästips om att lärare och rektorer tvingas bära överfallslarm 

Detta är en krönika i Bulletins nyhetsdel. De åsikter som framförs är skribentens egna.

Carolin Dahlman

Carolin Dahlman är högerliberal krönikör. Hon har studerat fil kand i statskunskap och sociologi samt journalistik för akademiker vid Uppsala universitet. Hon har arbetat som politisk opinionsjournalist sedan 1997, senast som politisk redaktör för Kristianstadsbladet i sju år. Hon har skrivit böcker och rapporter för Timbro samt krönikor och debattartiklar för ett stort antal medier.