Den brittiska regeringen vill förbjuda butiker från att placera produkter med högt innehåll av socker, salt eller fett nära kassorna. Förhoppningen är att det ska minska försäljningen och minska fetman bland britterna.
Om Storbritanniens regering får sin vilja igenom kommer landets mataffärer inte att få placera mat och dryck som klassificeras som onyttig nära kassorna. Inte heller kommer dessa produkter att få stå på andra platser i affären som är gynnsamma ur försäljningssynpunkt, som vid ingången eller i slutet av gångar, rapporterar The Guardian.
Det kommer också att bli förbjudet att erbjuda mängdrabatter av typen ”ta två, betala för en” på onyttigheter. Mataffärer på nätet kommer att omfattas av samma regler och exempelvis inte få erbjuda choklad eller kakor i samband med betalningen. Dessutom kommer reklamlänkar till onyttig mat att förbjudas. Restauranger kommer inte att få erbjuda gratis påtår på dryck med högt sockerinnehåll. Reglerna föreslås börja gälla 2022.
Ute på remiss
Förslaget skickas nu ut på remiss till företag och tillsynsmyndigheter. Syftet är inte att få synpunkter på förbuden – sådana inhämtades under en tidigare remissrunda – utan enbart att få respons på det praktiska genomförandet. Lobbyorganisationen Action on Sugar, vars mål är att minska sockerkonsumtionen i Storbritannien, uppmanar regeringen att inte lyssna på matindustrin. Själv är Action on Sugar positiv till de föreslagna förbuden.
– Äntligen agerar Downing Street beslutsamt med ett djärvt första steg mot att begränsa försäljningen av skräpmat med mängdrabatter och vid kassor, och tar sig an ett av de största hoten mot Storbritanniens framtida hälsa – barnfetman, säger organisationens ordförande Graham MacGregor.
”Regeringen föreslår ett totalförbud på all internetmarknadsföring av ett stort antal fullt normala mat- och dryckesprodukter. Det kommer att omfatta allt från sylt och yoghurt till Cornish pasties och senap.”
Förbudet kritiseras för att utgå från en alltför svepande definition av onyttig mat. Den omfattar drycker och ätbarheter som innehåller mer än ett visst mått socker, salt eller fett – från godis och läsk till frukostflingor, mjölkprodukter, pizza, färdiglagad mat och olika potatisprodukter. Under den förra remissrundan varnade Christopher Snowdon, ansvarig för livsstilsekonomiska frågor vid den marknadsliberala tankesmedjan Institute of Economic Affairs, för förbudets omfattning:
– Regeringen föreslår ett totalförbud på all internetmarknadsföring av ett stort antal fullt normala mat- och dryckesprodukter. Det kommer att omfatta allt från sylt och yoghurt till Cornish pasties (en sorts pirog) och senap, och kommer att inkludera alla former av digital marknadsföring, inklusive sponsrade sökmotorresultat, e-post och till och med sms.
Gäller företag med 50 anställda eller fler
Förbuden mot mängdrabatter och onyttigheter nära kassan gäller enbart företag med 50 anställda eller fler, och enbart butiker större än 185,8 kvadratmeter. Enligt kritikerna kvarstår dock hotet mot producenter, framför allt mindre etablerade varumärken:
– Det kommer att göra stor skada för matproducenter, särskilt småföretag och nystartade företag, och kommer inte att få någon effekt på fetman, säger Snowdon.
Fetma ökar riskerna i samband med coronapandemin, vilket har motiverat en intensifierad politisk kampanj mot kraftig övervikt. I somras lanserade Storbritanniens premiärminister Boris Johnson en kampanj med prislappen 10 miljoner pund i syfte att minska fetman bland britterna. De föreslagna förbuden är en del av denna kampanj. Liknande förbud har även debatterats i Norden, exempelvis då Norges dåvarande folkhälsominister Bent Høie gick till angrepp mot vad han kallade ”godisterrorn” i form av sötsaker vid kassorna i mataffären.
TEXT: Nyhetsredaktionen