En studie av ägare till laddningsbara bilar i Kalifornien visar att närmare 20 procent köper en icke-laddningsbar bil när de byter bil. Antalet fordon i hushållet och hur lätt och bekvämt det är att ladda bilen tycks vara de viktigaste faktorerna för beslutet att byta till en icke-laddningsbar bil.
I Sverige ökar antalet elbilar snabbt och snart finns över 200 000 laddningsbara bilar (elbilar och laddhybrider) i landet, vilket är nästan tre gånger så många som för bara två och ett halvt år sedan. Regeringens mål är att den svenska fordonsflottan ska vara fossilfri år 2030. Eftersom fokus i såväl policy som marknadsföring och forskning ligger på att få konsumenter att byta till laddningsbara bilar, så är kunskapsläget sämre för vad som händer när de som redan äger laddningsbara bilar byter bil.
En ny studie publicerad i den vetenskapliga tidskriften Nature Energy har undersökt just detta. Det visar sig att omkring 20 procent av dem som äger en laddningsbar bil i Kalifornien köper en icke-laddningsbar bil när de byter bil, i alla fall bland dem som svarade på forskarnas enkäter. Siffran är något högre för dem som äger laddhybrider än för dem som äger renodlade elbilar. Det fanns även skillnader mellan biltillverkare, högst var siffran för Fiat (37 procent) och lägst för Tesla (elva procent).
De faktorer som hade starkast samband med sannolikheten att byta till en icke-laddningsbar bil var antalet fordon i hushållet och hur lätt och bekvämt det var att ladda bilen. Hushåll med färre bilar, och de ägare som upplevde laddning som mer problematisk, bytte oftare till icke-laddningsbara bilar. För renodlade elbilar spelade även tillgång till snabbladdare i hemmet, och för laddhybrider pendlingsavstånd och kön, en roll.
Över lag så är de som äger laddningsbara bilar mer välbeställda, välutbildade och är oftare män än befolkningen i stort. I studien finns tecken på att dessa faktorer även påverkar vilka ägare av laddningsbara bilar som fortsätter med detta vid bilbyte. Något som kan vara av betydelse för övergången till en fossilfri fordonsflotta, vilken kräver att även mindre och fattigare hushåll kör laddningsbara bilar.
Läs även: Buffett försvarade fossila bränslen på Berkshire Hathaways stämma
Läs även: Över 20 kronor per mil – Volvo dyraste elbilen i vintertest
TEXT: Vetenskapsredaktionen