Batteritillverkaren Northvolt vill expandera och tar nu in miljardbelopp från både svenska och utländska investerare i en ny investerarrunda.
– Med tanke på omvärldssituationen är vi supernöjda med det här resultatet och att det har gått bra för oss, säger Northvolts kommunikationschef, Jesper Wigardt.
En stor utmaning för att få fart på elbilstillverkningen är bristen på batterier. Efter ett förslag i EU-kommissionen att endast bilar med nollutsläpp kommer att tillåtas efter 2035, synes batteritillverkarna ha en ljus framtid.
Nu tar svenska Northvolt ett stort steg för att fylla efterfrågan och tar in 1,1 miljarder dollar (drygt 11 miljarder kronor) i bolaget för att finansiera en snabb tillväxt av fabriker i Europa.
Det är framför allt befintliga investerare som puttar in kapital, men även några nya som Swedbank Robur deltar i finansieringen.
– Vi är glada att många av de befintliga investerarna ger oss fortsatt förtroende, det är ett gott betyg, säger Jesper Wigardt, kommunikationschef på Northvolt.
Finansieringsrundan sker i tider med stigande räntor och inflation vilket gör det svårare för tillväxtbolag att få in kapital.
– Med tanke på omvärldssituationen är vi supernöjda med det här resultatet och att det har gått bra för oss. Vi har sett runt om oss att det varit tufft att få in kapital, det är möjligt att processen tagit något längre tid, men i slutet av dagen är resultatet bra och starkt, säger Jesper Wigardt.
”En del av omställningen”
Bland investerarna finns bland andra AP-fonderna och Folksamgruppen. Folksamgruppen går in med cirka 850 miljoner kronor.
Dessutom är en rad andra internationella investerare med, bland dem ATP, Ava Investors, Baillie Gifford, Compagnia di San Paolo grnom Fondaco Growth, Goldman Sachs Asset Management, IMAS Foundation, Olympia Group, OMERS Capital Markets, PCS Holding, TM Capital och Volkswagen Group.
Northvolts vd Peter Carlsson säger i ett pressmeddelande att han är glad och stolt över stödet från investerarna.
Ökar produktionen
Northvolt ska nu öka produktionen, både i Sverige och utomlands. Det första batteriet tillverkades i Skellefteå alldeles före nyår, och nu är fler fabriker på gång både i Sverige och utomlands. Företaget ska tillverka batterier till bland andra BMW, Volkswagen och Volvo, och ordervärdet är omkring 55 miljarder dollar.
Northvolt skriver att de har som mål att hälften av råvarorna ska komma från återvunnet material 2030. Tillsammans med norska aluminiumtillverkaren Hydro har Northvolt därför grundat återvinningsbolaget Hydrovolt.
Nu byggs fabrikerna ut snabbt, företaget har anläggningar både i Sverige, Tyskland och i Polen.
”Vi uppskattar möjligheten att fortsätta vara en del Northvolts spännande resa. Vi investerade tidigt i bolaget, och har imponerats av hur snabbt det har vuxit och utvecklats”, skriver Anders Oscarsson, aktiechef och ägaransvarig i AMF, som investerar 310 miljoner, i ett pressmeddelande.
Läs även: Prischocken: 190 000 kronor för att byta hybridbatteri i Mercedes