Facebook noscript imageSvenskarnas vanligaste trafikmissar – så kör du trafiksäkert
Fokus
Svenskarnas vanligaste trafikmissar – så kör du trafiksäkert
Trafikolycka vid rondell. Bild: Johan Nilsson/TT
Trafikolycka vid rondell. Bild: Johan Nilsson/TT

Körstilen kan vara högst individuell, men det finns fortfarande regelverk som gäller för alla. Riksförbundet M Sverige listar fem av de missar vi ofta hittar på svenska vägar.

Blinka in eller ut, eller både och? Hur var det nu igen?
För erfarna bilister sitter trafikbeteende såväl som regelverk ofta i ryggmärgen, men även de som har haft körkort i flera år begår misstag i trafiken.

Riksförbundet M Sverige, Sveriges största konsumentorganisation för bilister, listar fem av de missar vi ofta hittar på svenska vägar.

Högerregeln

Högerregeln är i stort sett grundläggande i hela det svenska trafiksystemet, trots detta är det den försummelsen som verkar vara vanligast ute på vägarna.
Principen är till synes enkel, när vägar skär varandra har föraren väjningsplikt mot det fordon som är till höger om fordonet. Detta gäller självklart om annat inte står markerat på vägskyltarna.
Simpelt kan man tycka. När tre fordon väl står i den där fyrvägskorsningen och surt stirrar ut varandra så är det inte fritt fram att vifta med händerna med en blick som skriker ”kör då!”, tillskillnad från vad många verkar tro.

M Sveriges kommentar: Finns inga vägmärken som säger annat bör du ha som utgångspunkt att högerregeln gäller. Men samtidigt bör du vara försiktig och vaksam på om andra trafikanter riskerar att göra fel i korsningen. Sök ögonkontakt och observera dina medtrafikanters beteende innan du kör ut, så undviker du onödiga olyckor.

Blinkers i rondell

En del använder sig av den lilla spaken till vänster bakom ratten, andra inte. Rondellen var kanske något av det stressigaste som en nyexaminerad förare kunde uppleva, bilar överallt och det ständiga velandet, kan jag köra eller inte?
Det blir betydligt mycket enklare om du visar vart du ska någonstans.
En cirkulationsplats, som det formellt heter, har endast ett val av körriktning vilket även är anledningen till att du inte behöver ge tecken vid infart.
Ska du däremot byta körfält eller annars flytta dig i sidled så ska du ge tecken.
Du ska även markera när du kör ut från cirkulationsplatsen och därmed blinka till höger.

M Sveriges kommenterar: Anpassa körningen så att du helst kör ut ur cirkulationen från höger körfält. Om du kör ut ur cirkulationen från vänster körfält måste du vara extra uppmärksam på fordonen i höger körfält eftersom du inte vet om de ska fortsätta att köra i cirkulationen. Tänk också på att du gör ett körfältsbyte.

Mittfilskörning

Du har säkert varit i den här situationen tidigare. Du ligger i högerfil och håller en hastighet, laglig såklart, som är betydligt fortare än den milslånga karavanen i mittfilen. Samtidigt ligger det en del bilar i vänsterfil som i lugn och trygg hastighet tar god tid på sig att ta sig om gänget i mittfilen.
Du tänker att du kanske kan göra en fuling och köra om på insidan, men förutom att du utsätter andra för en trafikfara så ser du din gamla trafikskolelärare långsamt skaka på huvudet där i bakhuvudet.
Du kör om via mitt- och sedan vänsterfil men minuter senare finner du dig själv liggande där i mittfilen, långsamt rullande i din egen takt.
Du har precis begått det misstag som du bara minuter tidigare förbannade andra förare för.

Du ska inte ligga och köra i mittfilen. Principen är tydlig, mitt- och vänsterkörfält ska endast användas för omkörning. Efter genomförd omkörning ska man lugnt och säkert återvända till höger körfält. Alla bilar ska köra i höger körfält på en väg med fler än två körfält så länge hastighetsbegränsningen är över 70 kilometer i timmen.
Undantag gäller självklart om det är kö eller vägskyltar visar något annat.

M Sveriges kommentar: Egentligen är det ganska enkelt – håll till höger så länge du inte tänker göra en omkörning. Regeln finns för att främja ett bra flöde på de högtrafikerade vägarna och för att undvika trafikfarliga situationer.

Cykelöverfart

Att ta cykeln till jobbet, skolan eller affären har blivit allt vanligare, framför allt storstäderna. Fler människor som ska samsas om vägarna kan kännas irriterande, speciellt om det råder otydlighet kring vem som ska, får eller bör köra först, sist eller mitt emellan.
En cykelöverfart är ungefär som ett övergångsställe för cyklister.
Du som bilist har därmed väjningsplikt mot cyklister, men även mopedister, som är rör sig på eller ska färdas ut på cykelöverfarten.
Detsamma gäller dock inte cykelpassager, där omvänt förhållande gäller. Där är det alltså cyklister och mopedister som har väjningsplikt när de ska korsa en väg på en cykelpassage.

M Sveriges kommentar: Många bilister är osäkra kring vad som gäller när cyklister ska korsa vägbanan. Se till att du lär dig att identifiera skyltning och vägmarkering för cykelöverfart respektive -passage. I alla situationer gäller dock att sänka hastigheten och att visa hänsyn för att minska olycksrisken.

Stopp-skyltar

”Och där rök körkortet…” har nog många hört eller tänkt ett antal gånger.
Vadå? Fordonet stannade ju, nästan. Men nästan duger inte!
Strunta aldrig i stoppskylten, även om det inte finns ett fordon i sikte.
Samma gäller när det är kö framför stoppskylten, du får inte hänga på fordonet framför när denne stannat vid linjen för att senare köra vidare.

M Sverige kommentar: Var noga och se till att bilen står helt still. Stoppskyltarna är uppsatta där de finns av viktiga anledningar. Det handlar om platser där olycksrisken annars är hög och fortfarande förekommer många allvarliga korsningsolyckor i Sverige.

Läs även: Stor polisinsats på Kungsgatan i Stockholm – trafikkontroll

Alex Alma

Reporter
alex@bulletin.nu