Den 27 oktober 1973 öppnade den amerikanska hamburgerkedjan McDonald’s sin första restaurang i Sverige. Den placerades på Kungsgatan 4 i centrala Stockholm. Igår 22 augusti 2021 stängde den igen för gott.
– Självklart är det med viss sorg vi stänger Sveriges första McDonald’s-restaurang, säger Joachim Knudsen.
I nära 48 år höll McDonald’s första Sverigerestaurang öppet på Kungsgatan 4 i Stockholm, men igår tog epoken slut. Ingen har dock koll på hur många Big Mac man sålt under de nära 48 åren som restaurangen var öppen.
– Det har vi tyvärr inga siffror på. Jag har försökt ta reda på det, men det var ju andra kassasystem 1973 och allt blev inte sparat. Det hade varit kul att ha de siffrorna, säger Henrik Nerell, presschef på McDonald’s Sverige till Bulletin.
Letar nya lokaler
– Jag kan nästan lova att vi inte öppnar där igen. Däremot letar vi flera bra centrala lokaler att öppna nytt på, säger Nerell.
– Vi behöver vara säkra på att vi investerar i rätt restauranger med hänsyn till exempelvis hyresnivåer och framtida potential. Självklart är det med viss sorg vi stänger Sveriges första McDonald’s-restaurang, samtidigt är det ett viktigt steg för att bibehålla god lönsamhet och därmed kunna realisera våra ambitiösa expansionsplaner, säger Joachim Knudsen, vd för McDonald’s Sverige i ett pressmeddelande.
Fem stängningar på tre år
Under tre år har McDonald’s stängt fem centrala restauranger i Stockholm, förutom restaurang nummer ett även restaurangerna på Hamngatan, Nybrogatan, Sergelgatan och Slussen. Hamburgerkedjan har kvar två restauranger i Stockholm city, en på Kungsgatan och en på Regeringsgatan.
Enligt sajten Fastighetsvärlden har McDonalds stängt igen 23 restauranger i stadskärnor och satsar på drive-thru utanför städerna.
– Ökad tillgänglighet genom McDelivery och digitalisering är båda viktiga delar för att fortsätta ligga i framkant och göra det goda valet enkelt för våra gäster. 2021 väntas bli ett framgångsrikt år för McDonald’s expansion och modernisering och vi ser med tillförsikt fram emot en ljus framtid för våra franchisetagare, våra medarbetare och företaget i stort, säger Knudsen.
Läs även: Så många öl måste varje svensk dricka för att rädda krogarna