Facebook noscript imageSVT backar om Netflix-bojkott: ”Slarvigt från vår sida”
Nyheter
SVT backar om Netflix-bojkott: ”Slarvigt från vår sida”
Bild: Christine Olsson/TT/AP Photo/Elise Amendola
Bild: Christine Olsson/TT/AP Photo/Elise Amendola

I flera inslag om att bojkotta amerikanska produkter som protest mot president Donald Trumps politik har SVT lyft fram sin främsta streaming-konkurrent Netflix som ett amerikanskt märke folk bojkottar. Bland annat ska plattformen vara med på en lista ”av amerikanska företag som bojkottande svenskar väljer bort”. Nu svarar SVT till Bulletin att någon sådan lista inte finns.

På tisdag morgon publicerade SVT Kultur inslaget ”Kan du tänka dig att kulturbojkotta USA”, där personer ur allmänheten tillfrågades om de kunde tänka sig att göra det och varför.

– Absolut, svarar en person, med motiveringen ”för att ta ställning i värdegrundsfrågor”.

– Ja, för helskotta. På grund av Trump och hans påverkan, han är ju inte klok, svarar en äldre dam.

– Nej, jag är faktiskt för USA, så det är nog motsatsen till vad jag skulle göra, svarar en hundägare.

”Med på listan av amerikanska företag som bojkottande svenskar väljer bort är Netflix”

I texten till inslaget står att ”med på listan av amerikanska företag som bojkottande svenskar väljer bort är Netflix”, med en länk till ett tidigare inslag om bojkott av amerikanska varor, från den 11 mars.

Då intervjuar SVT Jannike Kohinoor som är ”en av initiativtagarna till den snabbt växande Facebookgruppen ’Bojkotta varor från USA’”.

– Jag behövde liksom agera. När jag inte får rösta i det amerikanska valet, när jag inte kan demonstrera på gatorna i USA, då känner jag såhär ”jag måste göra någonting”, och det har jag sett att många i gruppen har skrivit också, säger hon till SVT.

Netflix, Tesla och Coca Cola väljs bort enligt SVT

I den medföljande artikeln uppmärksammar SVT Kultur en opinionsmätning man beställt från Verian om att bojkotta amerikanska varor.

I mätningen angav 10 procent att de slutat helt och hållet avstått från att köpa amerikanska varor som en politisk protest, medan ytterligare 19 procent angav att man endest avstått från att köpa vissa varor.

39 procent angav att de ännu inte avstått från att köpa amerikanskt, men att de överväger det.

– Tre av tio svenskar har redan börjat köpa färre amerikanska varor än tidigare som en politisk protest. Det visar på en bred skepsis mot USA hos den svenska allmänheten just nu, säger Per Söderpalm, opinionsansvarig på Verian.

Även i den här artikeln nämns Netflix tillsammans med Tesla och Coca Cola som exempel på företag som svenskar avstår eller överväger att avstå köp från.

”Försöker övertala min fru att vi ska lämna Netflix”

SVT har uppmärksammat frågan om en bojkott av amerikanska produkter i minst sju publiceringar under mars månad.

Den 4 mars, dagarna efter storbråket mellan Ukrainas president Zelenskyj, USA:s president Trump och vicepresident Vance i Vita huset, publiceras SVT Nyheter Väst det första inslaget i ämnet om Jan Larsson från Göteborg som börjat bojkotta amerikanskt efter presidentmötet.

– Först bröt jag ihop i några minuter och sedan bestämde jag mig för att bojkotta produkter från USA, säger han till SVT.

Jan Larsson och hans fru har just gått med i en Facebookgrupp för bojkott som ”vuxit lavinartat de senaste dagarna” enligt SVT.

– Jag bestämde mig idag att Facebook åker. Jag försöker övertala min fru att vi ska lämna Netflix, Disney.... säger han i inslaget.

Netflix passerar TV4 Play – blir SVT:s största konkurrent

Enligt MMS mätning av räckvidd var Netflix SVT:s största konkurrent inom streaming under 2024, med en genomsnittlig räckvidd på 2 263 000 per vecka under året mot 3 058 000 för SVT.

På årslistan har Netflix passerat TV4 Play, vars räckvidd minskat till ett genomsnitt på 2 036 för året.

Därefter kommer Youtube, Warner/Discovery (Med Eurosport och Max), Viaplay och Disney-plus, med räckvidder från 1,9 miljoner ned till runt en miljon.

Kulturnyheternas redaktör backar: ”Ordvalet ’lista’ är slarvigt”

Bulletin har sökt SVT med frågor om hur man ser på sina inslag om möjlig bojkott av sin främsta konkurrent.

Kulturnyheternas redaktör Jakob Runevad Kjellmer besvarar på tisdag eftermiddag Bulletins fråga om vilken lista ”av amerikanska företag som bojkottande svenskar väljer bort” som konkurrande plattformen Netflix är med på.

”Ordvalet ’lista’ är slarvigt från vår sida. Netflix nämns flertalet gånger i olika diskussioner i Facebook-gruppen ’Bojkotta varor från USA’, men någon regelrätt lista har vi inte tagit del av” skriver Runevad Kjellmer, som tillägger att artikeln har omformulerats efter Bulletins fråga.

I artikeln står nu ”Och i Facebookgruppen ”Bojkotta varor från USA” diskuterar medlemmar olika bolag som man vill bojkotta, däribland Netflix.”

På frågor om bland annat lämpligheten i att SVT i ett inslag om produktbojkott framhäver sin främsta konkurrent svarar Ruveld Kjellmer att han ”har svårt att svara på dina andra frågor tyvärr, de ligger inte på mitt bord.”

På de frågorna inväntar Bulletin fortfarande svar från SVT:s programchef för kultur Christina Hill och SVT:s huvudredaktör för webb Anders Blåder.

Johannes Nilsson

Reporter.