Europeiska Tiktok-användare har exponerats för tusentals inlägg som innehåller pro-kinesisk propaganda som kommer från statskontrollerade kinesiska medier, visar en ny granskning av affärstidningen Forbes.
I en ny granskning av Forbes visar det sig Tiktok har publicerat tusentals annonser från statskontrollerade kinesiska media, skriver TT. Johan Lagerkvist, professor i kinesiskt språk och kultur och föreståndare för Centrum för globala Asienstudier vid Stockholms universitet, säger till TT att Kina vill nå ut till ungdomarna i Väst.
– Regimen vill cementera en grundföreställning hos ungdomar i Väst om vad Kina är för kraft i världen, säger han till nyhetsbyrån.
Reklamannonserna var propaganda liknande de annonser som bland annat hyllat Kinas hantering av coronapandemin och försökt sälja in Xinjiangregionen som ett turistmål.
Området är ökänt för att hålla miljontals muslimska uigurer fängslade i läger.
I totalt 92 av 124 annonser förekom hänvisningar till Xinjiang visar granskningen.
Miljontals exponerade
Miljontals användare i EU uppges ha exponerats för materialet. Det är inte första gången som Kina sprider sin propaganda, förklarar Lagerkvist.
– Innehållsmässigt är det inga förändringar, men man försöker alltid uppdatera framförandet och marknadsföringen.
– Den kinesiska staten har länge försökt sälja in Xinjiang med budskapet att folk mår bra där och att det inte förekommer några interneringsläger och tvångssteriliseringar, utan att allt bara är påhitt och västerländsk propaganda, säger Lagerkvist.
Att sälja in detta just till den yngre generationen på Tiktok är en vital fråga för Peking, menar Lagerkvist:
– De satsar stenhårt på det. Regimen vill cementera en grundföreställning hos ungdomar i väst om vad Kina är för kraft i världen, eftersom det är svårare att omvända folk i medelåldern eller äldre generationer som minns det kalla kriget.
Läs även: Brinkemo: Nationaldagsneuroser, folkdräkter och historielöshet