
Tyska investmentbolaget Reziprok tar över det konkursade skobolaget Sneakersnstuff och återinsätter medgrundaren Erik Manzano Fagerlind som vd, rapporterar Breakit. Satsningen inkluderar butiker i flera europeiska storstäder och en ny digital strategi.
Det svenska skobolaget Sneakersnstuff (SNS) har fått en ny chans efter konkursen i januari. Det tyska investmentbolaget Reziprok har köpt upp verksamheten efter en budstrid, rapporterar Breakit idag den 28 februari.
Medgrundaren Erik Manzano Fagerlind gör samtidigt comeback som vd i bolaget, en symbolisk återgång till rötterna för Sneakersnstuff som startade på Södermalm i Stockholm 1999.
Från konkurs till nysatsning
Reziprok beskrivs i ett pressmeddelande som en ”värdedriven investeringsboutique dedikerad till att stödja pionjärer i olika branscher”. Marcus Willand från Reziprok förklarar sin vision för det nygamla Sneakersnstuff:
– Återkomsten av SNS medgrundare Erik Manzano Fagerlind som vd understryker vårt engagemang för att gå tillbaka till den essens och passion som möjliggjorde SNS resa från Stockholms bakgator 1999, till att bli en global destination, säger han enligt Breakit.
Planen är att stärka engagemanget lokalt genom SNS-butiker i Stockholm, London, Paris och Berlin. De nya ägarna siktar även på att återöppna i New York och utveckla en mer kurerad digital upplevelse.
– Som oberoende återförsäljare strävar SNS att agera lokalt genom att hylla de olika kulturer som är kopplade till sneakers. Vi vill erbjuda unika fysiska och digitala upplevelser som lyfter fram lokal kultur, konst och de livsstilar som omger sneakers, tillägger Willand.
Nyheten kommer efter att den klassiska sneakerkedjan gick i konkurs i slutet av januari, och visar en intressant vändning där både ursprunglig ledning och kärnfilosofi återvänder till varumärket.