Facebook noscript imageVäckarklockan för Daniel Wellington: Förlusterna skenar
Ekonomi
Väckarklockan för Daniel Wellington: Förlusterna skenar
Klockföretaget Daniel Wellington AB förlorade drygt en halv miljard kronor före skatt förra året. Foto: Daniel Wellington.
Klockföretaget Daniel Wellington AB förlorade drygt en halv miljard kronor före skatt förra året. Foto: Daniel Wellington.

Ett av världens ledande klockföretag, Daniel Wellington AB, förlorade drygt en halv miljard kronor före skatt förra året. Det är andra förluståret i rad för det tidigare så framgångsrika klockföretaget som säljer billiga klockor tillverkade i Kina.

Den 36 år gamle grundaren Filip Tysander har därmed förlorat drygt 700 miljoner kronor de två senaste åren i Daniel Wellington AB. Verksamheten har bland annat drabbats av den pågående covid-19-pandemin och tvingats stänga ner flera rörelsedrivande verksamheter i olika länder, bland annat Storbritannien.

Bolaget, som har säte i Stockholm, säljer klockor och accessoarer inom kategorin ”affordable luxury” och beskriver sig som en pionjär inom digital marknadsföring. Bolaget omsatte nästan 1,2 miljarder kronor förra året vilket innebär att det tappat försäljning motsvarande en halv miljard kronor mellan 2019 och 2020.

Läs även: Svenska företag fortsatt mycket optimistiska över ekonomin – hushållen försiktigare

Daniel Wellington har sedan ett par år tillbaka ändrat bolagets strategi. Filip Tysander har startat flera lokala dotterbolag som ska hantera försäljningen i stället för att använda distributörer. Den digitala försäljningen verkar inte ha kompenserat för den kraftiga nergången i butiksförsäljningen som uppstått bland annat på grund av pandemin och kanske även på grund av en felaktig profilering i marknaden.

När det gick som bäst för Filip Tysander, som är ensam ägare till Daniel Wellington AB, gjorde han en vinst på nästan 2,5 miljoner kronor per dag. Tack vare denna fantastiska vinstmaskin kunde han 2018 skaffa sig Stockholms då dyraste lägenhet ovanför Klarakvarteren med en egen 15 meter lång pool.

Fingertoppskänsla

2011 startade Filip Tysander, som då studerade ekonomi i Uppsala, produktionen av tunna klockor med färgglada tygband – mest känt är Nato-bandet i rött, vitt och blått.

Han påstår att han fick idén när han backpackade i Australien och träffade en Daniel Wellington med en klocka med ett sådant Nato-armband, men historien anses för bra och har ifrågasatts som ett marknadsföringsknep. Filip Tysander har själv förklarat framgången med sin fingertoppskänsla för design.

Han är känd för att vara tillbakadragen och inte uttala sig offentligt. På Linkedin står att han har en Bachelor of Business Administration från Uppsala universitet där han studerade mellan 2008 och 2011. Klockorna lär han först ha testat på studenter i Uppsala innan han startade försäljningen.

I en intervju på en Anders Wall-föreläsning i Uppsala har han berättat hur han tog sina sista pengar och flög till Hongkong för att investera i klockor. Han reflekterade inte så mycket över riskerna. I Expressen sade han 2018 att han ”tycker ändå att med de sociala skyddsnät som vi har och med den uppbackning som många av oss har av våra familjer och släktingar i Sverige så finns det inte så jättemycket att förlora om man skulle satsa sina egna sista CSN-pengar (Central Studiestödsnämnden) i att flyga till Hongkong.”

Klockorna är enkla och billiga att tillverka. De tidigare miljardvinsterna från klockorna anses bero på flera faktorer, inte minst timing, rätt ”preppy-stil”, ett unikt kännetecken med Nato-armbandet, och låga produktionskostnader i Kina.

Kan inte fortsätta

Daniel Wellington AB är ett dotterbolag till holdingbolaget JFT Holding AB med dotterbolag på minst 55 marknader världen över. JFT Holding AB uppvisade en förlust på 240 miljoner kronor som uppstått bland annat på grund av valutakursförluster om 95 miljoner kronor. JFT Holding AB omsatte 2,4 miljarder kronor förra året vilket är en nedgång med drygt 300 miljoner kronor mot året före.

Läs även: Covid-zombierna attackerar

2019 var det första året som Filips Tysanders tidigare oerhört lönsamma tillväxtbolag uppvisade förluster. Något större bekymmer bör det dock inte bli för Filip Tysander. Daniel Wellington har ett eget kapital på cirka 1,2 miljarder kronor och han delade ut 30 miljoner till sig själv under 2020.

Men verksamheten kan förstås inte fortsätta med dessa förluster. JFT Holding, moderbolaget till Daniel Wellington, har ett eget kapital på drygt 1,4 miljarder kronor. Med förluster i den omfattningen och med sannolikt omfattande städkostnader så måste Filip Tysander agera kraftfullt.

Margaret von Platen