Med hösten kommer mörkare tider och blötare väder, vilket innebär att det gäller att vara extra uppmärksam ute på vägarna. Riksförbundet M Sverige, Sveriges största konsumentorganisation för bilister, uppmanar nu trafikanter att se till att bakljusen är påslagna för att undvika trafikolyckor.
I över tio år har EU-regler möjliggjort att bilar som färdas under dagtid kan ha släckta bakljus. Under somrarna, då dagarna är som längst och dagsljuset aldrig långt bort är det många som gjort det för vana att inte slå på sina bakljus, vilket kan få konsekvenser när höstens mörker närmar sig.
Enligt Riksförbundet M Sverige finns det en del förare som missar att ställa om ljuset manuellt, dels när det är mörkt ute, dels vid dimma eller nederbörd. Nu varnar organisationen för trafikfaran som uppstår vid avsaknad av tända baklyktor.
– Anta inte att bakljusen är tända. Så fort det till exempel har börjat regna måste ljuset ofta ändras manuellt. I många vanliga bilmodeller reagerar bilens automatiska sensor bara vid ordentligt mörker, som i en tunnel, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Riksförbundet M Sverige.
Ändrade regler
Tidigare har Sverige haft mycket hårda regler gällande både halvljus och bakljus. Reglerna varade under en längre period innan man anammade EU:s regelverk, vilket kan ha påverkat Sveriges invånare att anta att bakljusen på bilen är tända, menar M Sverige.
En annan bidragande orsak till att förare tror att de kör med tända baklyktor är att andra av bilens lampor är tända, vilket innebär att det är lätt att anta att bakljusen redan är tända.
Riksförbundet M Sverige genomförde under 2021 en undersökning där 24 000 bilar observerades. Av dem hade 21 procent av fordonen släckta baklyktor vid dagsljus – samtidigt som andelen var 5 procent vid skymning eller mörker.
– Den som är det minsta osäker ska självklart lägga ett par minuter på att sätta sig in i hur lamporna på den egna bilen fungerar. Sen kan man förstås ha som vana att alltid köra med belysningen i ett läge där bakljusen är tända, säger Carl-Erik Stjernvall.
Det här gäller
Övergången till EU-regler gällande bilbelysning, där kravet om att ha tända baklyktor vid dagsljus togs bort i Sverige, handlar i stora drag om att spara energi och därmed även bränsle.
I faktarutan nedan listar M Sverige vad som gäller när det kommer till baklyktorna.
Läs även: Kristersson statsministeralternativet: ”Det har varit ett ganska enkelt beslut”
fakta
Tända baklyktor – det här gäller
• Fordon ska visa rött ljus bakåt. Vitt ljus bakåt får endast användas vid backning eller vid arbete som kräver sådan belysning.
• Vid färd på väg ska lyktor och strålkastare som är föreskrivna för fordonet vara tända. Om föreskrivna varsellyktor används på en bil under dagsljus, behöver inte lyktor baktill eller på sidan vara tända.
• Baklyktor ska vara tända i mörker, gryning, skymning och när vädret är dåligt (till exempel i regn, dimma, snöfall).
Att köra med släckta baklyktor under ovan beskrivna omständigheter kan ge böter om upp till 3 000 kronor (Åklagarmyndigheten).
Källa: Riksorganisationen M Sverige