De snabbt ökande priserna på diesel och bensin väcker missnöje bland alla som är beroende av bilen, inte minst på landsbygden.
Energiminister Anders Ygeman (S) säger att han förstår deras frustration men är inte beredd att i nuläget lova någon kompensation.
”Vi är inte främmande för att göra mer för att kompensera lands- och glesbygden. Samtidigt måste vi göra ännu mer för att fler ska få möjlighet att ställa om till elbil”, skriver han i ett mejl till Dagens Nyheter.
Tidningen ställer frågan om regeringen kan tänka sig att pausa den extra BNP-indexeringen av skatterna på bensin och diesel även efter 2022.
Den extra indexeringen innebär att skatterna på de båda drivmedlen ska höjas med två extra procentenheter utöver den årliga höjningen som bestäms av inflationen.
Den extra indexeringen har funnits sedan 2016, men har pausats för 2021 och fram till den 31 oktober 2022.
Skälet för pausen var, enligt regeringens proposition, att priserna kommer att öka ändå på grund av kravet på inblandning av biodrivmedel i bensin och diesel. Det kallas för reduktionsplikt och innebär att andelen biodrivmedel successivt ska öka framöver. Biodrivmedel är dyrare att framställa än vanlig bensin och diesel.
Läs mer: När är det rätt att ljuga? PS, frågar åt Anders Ygeman (S)