Facebook noscript imageAhmed: Al-Malmös hotfulla Eid-bön
Luai Ahmed
Krönikörer
Ahmed: Al-Malmös hotfulla Eid-bön
Foto: Skärmdump från SVT Nyheter, Timmy Augustsson
Foto: Skärmdump från SVT Nyheter, Timmy Augustsson

Under den muslimska Eid-bönen i Malmö i fredags reciterade imamen ett kapitel inför tusentals muslimska män som subtilt hotar svenskarna. Kapitlet berättar om hur Allah tidigare ”förstört mäktigare folk”, och att det inte finns någon räddning för icke-troende, skriver Luai Ahmed.

Under Eid-bönen i Rosengård i Malmö fredags, den 21 april, reciterade imamen koranen i samband med bönen, som man brukar göra i muslimska samhällen.

SVT Nyheter var vänliga nog att i sin lilla artikel översätta vad orden eid eftar betyder.

Men de var inte vänliga nog att översätta vad kapitlet som imamen reciterade under bönen handlade om.

Läs även: Ahmed: Så blev jag en av Sveriges mest efterlysta

Förra året var det omkring 15 000 personer som åkte till Rosengård för att fira Ramadans avslutning, i år såg det ut som om det kunde ha varit ännu fler. Några av reaktionerna på nätet var riktade mot bristen på kvinnor under bönen. De flesta närvarande var män.

Men det är så det ser ut i muslimska samhällen. Kvinnor tar baksätet i exakt allting, inte minst gudstjänsterna. Patriarkatet, som vänsterfeministerna tjatar om, lever fortfarande i bästa välmåga i de allra flesta muslimska samhällen.

Något annat som många reagerade på var själva mängden muslimer, som om folk fortfarande inte tagit in att minst tio procent av det svenska samhället numera utgörs av muslimer. Minst en miljon muslimer bor i Sverige, var tionde människa som bor i landet är muslim.

Det är snarare förvånande att det inte var fler människor som närvarade i Rosengård.

Valet av kapitel ur koranen som imamen läste upp inför de troende var däremot häpnadsväckande.

Med tanke på hur våldsam koranen är hade det verkat rimligt om imamen hade lyckats vaska fram något av få avsnitt som kan anses vädja till svenska ideal som jämställdhet, fred, dialog, och så vidare. Men icke.

Valet föll på kapitlet Surah Qaf.

Ett kapitel som, liksom majoriteten av koranens kapitel, berättar om domedagen, där Allah bland annat för ett samtal med Helvetet, och där Allah bland annat frågar Helvetet om det har blivit ”fullt”, och Helvetet svarar: ”Finns det fler?”

Fler icke-troende, så att säga. I Allahs saga får Helvetet nämligen aldrig nog av icke-troende.

Jag har översatt en del av kapitlet, för den som vill läsa hela finns en översättning av det till engelska här.

Denna vers är relevant i en svensk kontext eftersom den rör konflikten mellan icke-muslimer och muslimer, något som vi minst sagt upplevde under förra årets påsk.

50:36: Föreställ dig hur många folk Vi förstörde före dem, som var mycket mäktigare än dem. Sedan när plågan kom sökte de desperat skydd i landet. Men fanns det någon flykt?

I detta sammanhang, när Allah säger att ”han” har förstört ”många folk som är mäktigare än dem”, syftar ordet ”dem” på de icke-troende som muslimer ”krigar mot” under en pågående tidpunkt.

I detta sammanhang förstås versen egentligen så här:

Föreställ dig hur många folk Vi förstörde före svenskarna, som var mycket mäktigare än dem.

Allahs budskap, liksom många andra i koranen, spänner här musklerna kring faktumet att Allah är ”mäktigast” och “förstör alla och allting som står emot islam”. Det är fantasin som hela koranen och troende muslimer lever på – hur helt gudomlig, mäktig och oöverträffbar Allah är.

“Allah är störst!”, som det ju heter.

Tror ni att rasister, Paludan, islamofober eller Sverigedemokraterna har en chans när Allah har ”förstört” mäktigare folk genom historien?

Titta bara på hela den muslimska regionen som en gång i tiden också stod emot det muslimska budskapet i koranen.

Samtliga är muslimska i dag. Därav beteckningen ”den muslimska regionen”.

Läs även: DEBATT: Är det irrationellt att vara rädd för islam?

I dessa islamska virvlar finns det varken respekt eller acceptans för svenska ideal som demokrati, jämställdhet, frihet eller dialog.

I dessa islamska virvlar finns det varken respekt eller acceptans för minoriteter som judar, kristna eller homosexuella.

Där finns bara islam och koranen.

Där finns endast lyhördhet för Allah och hans budskap om paradis och helvete, och om icke-troende som Allah har förstört eller kommer att förstöra.

Det är det här budskapet, och det är den här boken, som hundratals muslimer är redo att mörda svenska poliser och undergräva demokratin för.

Det är det här dolda kulturella kriget som etablerade medier helst inte vill prata om eller belysa.

Läs även: DEBATT: Självklar kritik borta blir islamofobi hemma

Luai Ahmed

Luai Ahmed är krönikör på Bulletin. Innan flytten till Sverige var han kolumnist för tidningarna Yemen Today, Yemen Times,  och YoO Youth Magazine. Han är också författare till boken Asylum: A refugee’s paradoxical journey from Sharia Yemen to Rainbow Sweden. Ahmed har studerat International Business Studies på International Lebanese University i Jemen och flera kurser i International Migration and Ethnic Relations på Malmö universitet.

E-post: luai@bulletin.nu