Kyle Rittenhouse frikändes på alla åtalspunkter men ändå fortsätter han att förtalas av USA:s president och av vänstern – endast för att rädda ett politiskt narrativ av vita mot svarta, skriver Ann Charlott Altstadt.
Den 19 november friades Kyle Rittenhouse på alla åtalspunkter. En enig jury slog fast att han agerat i självförsvar när han sköt ihjäl två män och skadade en tredje under upploppen i Kenosha, Wisconsin, 2020.
President Biden böjde sig dock fegt inför den mäktiga pseudoprogressiva opinionen och beklagade utslaget. Trots att rättegången rentvått Rittenhouse och de skjutna var vita, fortsatte Biden att legitimera och sprida bilden av tonåringen som en white supremacist, allt för att rädda det politiskt endimmensionella svartvita narrativet.
Bilderna från Kenosha på Rittenhouse med sitt gevär i hand spreds över världen och blev sinnebilden för det högerextrema hatet. Men den djupa diskrepansen mellan mainstreammedias ytliga klichéversion av sommaren 2020 och den inträngande informationen på nätet gjorde att jag stundomvis ville flytta ut i den Wi-Fi-fria urskogen för att behålla min mentala hälsa.
Läs även: Lindén: Kanske var det rätt att fria Kyle Rittenhouse?
Om det så brann i rutan var det alltid frågan om ”huvudsakligen fredliga protester” och våld var alltid Trumps, de högextremas och de vitas fel. Om så sneakerbutiker plundrades var det legitima samhällsprotester mot rasism och polisbrutalitet och uttryck för de förtryckta och fattigas frustration.
Det som försiggick utanför de fredliga BLM-demonstrationerna var dock inget annat än våldshuliganers kriminella vandalism. De förstörde andra människors egendom under vänsterns välmenande beskydd. Men inte i de rikas och välbeställdas områden. Våldsdårarna slår alltid sönder, sätter eld på och plundrar de fattiga eller halvfattiga kvarterens hem, bilar och butiker – och detta oavsett ägarnas hudfärg.
Till råga på allt kämpade vänsteraktivister på hemmaplan för att flytta hit det politiska och destruktiva skådespelet, för tydligen så skjuter vit polis även här ihjäl en massa svarta personer. Den offentliga statistiken över dödade av polis per ingripande och hudfärg kan dock inte motivera våldsamma upplopp i USA. Och än mindre i Sverige.
Läs även: Kleerup frias från misshandel – agerade i självförsvar
Så varför känner sig vänstern och de liberalt lagda så manade att supporta kriminella och våldsutövare som inte kämpar för några andra intressen än sina egna?
Det mest utflippade i sammanhanget är att BLM:s stenrika ledning kallar sig för marxister. Ursäkta en nernött metafor, men så klart skulle Marx inte bara vända sig utan bete sig som en propeller i graven om han informerades om dagens vänster. Sedan skulle han rasande skriva ihop en alldeles för lång och tillkrånglad stridsskrift där han dömde ut samhällsanalys och strategier.
För alla någorlunda marxinformerade vet att när det gäller politiska förhoppningar och allianser är trasproletariatet en enda stor livsfarlig no go zone. Det paradoxalt knäppa är att wokevänstern idag skulle deplattforma Marx och Engels på studs för det kränkande ordet trasproletariat, se till att deras verk plockades bort från bibliotek och stoppa den där skriften från att bli utgiven.
Läs även: Altstadt: Politiker på väg ut ur den bruna garderoben
På Youtube ligger ett klipp på en BLM-demo efter att Rittenhouse friats, där mestadels vita tokstollar repetitivt ritualropar ut namnet på den vettvilling som först anföll honom. BLM verkar alltså bestämt att det förut så rasistiska All Lifes Matter plötsligt går an, och att en vit våldsman dömd för sexbrott mot barn, och som enligt vittnen använde ordet ”ni****r”, är en passande hjälte.
Det är en spännande tanke att om Rittenhouse i självförsvar tvingades skjuta Nytorgsmannen skulle den svenska wokemedelklassens engagerade anti-rasister gå runt på Södermalms gator och i solidaritet med en våldtäktsman högt mässa hans namn, och det under beteckningen politisk protest.