
Marknaden för begagnade varor har fallit dramatiskt med över 40 procent i februari jämfört med samma period förra året, medan klädförsäljningen klarade sig bättre med endast 15 procents nedgång. Försäljningen på nätet minskade med 38 procent, vilket motsvarar drygt 400 miljarder kronor, rapporterar SVT Nyheter.
Svensk Handels chefsekonom Maria Mikkonen pekar ut hushållens ansträngda ekonomi och dystra framtidstro som huvudorsaker till den kraftiga nedgången inom begagnatmarknaden.
Konsumenter håller i plånboken
Den dramatiska nedgången märks främst i näthandeln, där majoriteten av begagnade varor vanligtvis säljs. Enligt SVT
rapportering motsvarar nedgången på 38 procent ett bortfall på över 400 miljarder kronor – en anmärkningsvärd summa som visar på allvaret i situationen.
Kläder står emot trenden
Trots den generella nedgången visar begagnade kläder en något ljusare bild. Med endast 15 procents minskning jämfört med samma period förra året framstår denna kategori som betydligt mer motståndskraftig än marknaden i stort.
Den kraftiga nedgången kommer i en tid när många hushåll kämpar med stigande kostnader och ekonomisk osäkerhet, något som påverkar konsumtionsmönstren i grunden. Utvecklingen kan vara särskilt oroande för de många små- och medelstora företag som är verksamma inom begagnatmarknaden.