Facebook noscript imageBörsen svagt uppåt med gruvbolag i topp
Börsen svagt uppåt med gruvbolag i topp
Stockholmsbörsen inledde handelsveckan svagt uppåt. Arkivbild. Foto: Claudio Bresciani/TT
Stockholmsbörsen inledde handelsveckan svagt uppåt. Arkivbild. Foto: Claudio Bresciani/TT

Stockholmsbörsens breda OMXS-index kretsade runt nollan på måndagen och stängde på plus 0,3 procent.

Av tungviktarna i OMXS30-index gick gruvföretaget Boliden bäst, upp 3,9 procent. Även flera verkstadsbolag gick starkt, bland dem Nibe och Atlas Copco som steg 1,8 respektive 1,6 procent.

Bland förlorarna fanns försvarskoncernen Saab, ned 2,4 procent, trots beskedet att bolaget fått en miljardorder på ubåtsmaterial och -tjänster från Försvarets materielverk. Tele- och internetoperatörerna Telia och Tele2 backade 1,8 respektive 1,7 procent.

På de ledande Europabörserna var indexrörelserna små, liksom i Stockholm. Frankfurtbörsen steg ungefär 0,5 procent, medan London- och Parisbörsen stängde nära nollan.

Världsmarknadspriset på guld fortsatte uppåt till 4 095 dollar per uns, motvarande 1 373 kronor per gram. Och kronan stärktes något mot både euron och dollarn, som kostade 10,99 respektive 9,50 kronor när börsen stängde.