Nu när Miljöpartiet lämnat regeringen är det hög tid för S att infria löftet om oförändrad skatt på bensin. Därtill måste alla som bryr sig om svenskt lantbruk protestera, och välja rätt i valet 2022, skriver dagens debattör Linus From.
Regeringen i allmänhet och Miljöpartiet i synnerhet har under de två senaste mandatperioderna höjt bränsleskatterna till orimliga nivåer. Att Socialdemokraterna före valet 2014 lovade att sänka bränslepriserna och sedan kom att göra det exakt motsatta är dessvärre inte förvånande. Med Miljöpartiet vid rodret har kostnaderna stigit till absurda nivåer. I skrivande stund ligger bränslepriserna på 18,69 kr/l, inte långt från 20 kronor per liter, vilket lägger en börda på ett redan hårt pressat jordbruk. Därtill är det även ett hårt slag mot alla människor som i dag är beroende av bilen.
Irritationen pyr runt om i landet. Bränslepriserna har stigit till nivåer som hindrar bland annat svenskt jordbruk från att verka optimalt. Vi kan i dag se hur småföretagare kämpar med att få ekonomin att gå ihop, och höga bränslepriser gör knappast situationen bättre. Enligt en undersökning av Capcito var det drygt 40 procent som svarade att de hotades av konkurs inom ett halvår.
Läs även: Larmet: Höga bränslepriser tvingar bönder att dra ner produktionen
Innan det skrivs mer om ekonomi och siffror, som har sin vikt, vill vi Ungsvenskar dock ge en kort överblick över verkligheten bakom dessa siffror. Kostnaderna som bensinskatten medför är inte bara en fråga om ekonomi och företag. Det handlar om verkliga liv, och hur dessa liv påverkas. På landsbygden finns det inga elsparkcyklar i varje hörn eller tunnelbanor mellan jobb och bostad. Det finns inte alltid en till buss som går om nio minuter.
Bränsleskatten är en skatt som direkt kommer att gå ut över personer på landsbygden: de straffbeskattas för att de lämnar sina barn på skolan och åker till sina jobb.
Vi Sverigedemokrater värnar om det svenska jordbruket till skillnad från regeringen. Sverige är i dag en del av den globala handeln vilket innebär att vi importerar och exporterar råvaror mellan olika länder. Med regeringens politik kommer våra handelskedjor att bli allt mindre effektiva och dessutom dyrare att använda sig av.
Regeringens bedrivna politik kommer att öka kostnaderna för den vanliga konsumenten. Regeringen säger sig göra detta för att värna den gröna omställningen genom att beskatta de fossila bränslena, tills ingen har råd att bruka dem. Enligt deras uppfattning kommer deras beskattningar att gynna klimatet, men de vägrar att inse att detta även kommer att missgynna det svenska näringslivet, svenska familjer, de svenska bönderna och inte minst den svenska infrastrukturen.
Det är inte konstigt att spannmålsodlare i dag är frustrerade. På sociala medier florerar ett flertal uppror gällande de höga bränslepriserna, med det dagsaktuella Traktorupproret som ett av flera. Med Alexander von Bothmer i spetsen hoppas Traktorupproret kunna samla jordbrukare från hela landet i en gemensam protest i Stockholm. Målet: att Sveriges bränslepriser ska sänkas för att göra lantbruket hållbart. Vi delar Traktorsupprorets syn på problemet, och då detta är ett problem skapat av politiker måste problemet lösas just politiskt för att se den önskvärda förändringen. För att värna om det konkurrenskraftiga jordbruket så måste också skatten på bränsle sänkas.
Läs även: Bränsle- och elpriserna driver på inflationen
Alla som värnar om Sveriges bästa behöver gå samman och visa sitt missnöje mot regeringens och i synnerhet Miljöpartiets förda politik. Inte minst alla som drabbas av denna i dag skadliga politik skulle behöva samlas. Att demonstrera och visa vilken inriktning som folket faktiskt vill ha är bland det viktigaste vi har i demokratin. När byråkrater och politiker i Stockholm är oförmögna att förstå verkligheten, då är det också dags att byta ut dem. Att Sverige enas och visar sitt missnöje är ett steg i rätt riktning. Att synliggöra problematiken och samtidigt blotta politikernas okunskap är åtminstone ett steg i rätt riktning.
När Miljöpartiet härom veckan avsade sig sina ministerposter, och därmed valde att lämna regeringen, togs ett annat steg i rätt riktning. Socialdemokraterna är förvisso fortfarande det regerande partiet, men när Miljöpartiet åtminstone är ur vägen, kanske Magdalena Andersson har mod att infria det vallöfte som hon gav det svenska folket inför valet 2014, men som socialdemokraterna sedan bröt bara två år därefter. Samtidigt handlar frågan om huruvida Magdalena Andersson faktiskt har mod att dra tillbaka den politik som man har fört under de senaste sju åren.
Om inte Andersson har mod nog är det inte långt till september 2022. Med dryga tio månader till kommande val har oppositionen, M, KD och SD all tid att samla sig och visa vilka som faktiskt vill värna om den svenska landsbygden, svensk konkurrenskraft och om det svenska folkets välbefinnande. Budgeten som redan gått igenom ska sänka priset med 50 öre, och fortsätter det konservativa blocket att sätta budgeten kan vi nog förvänta oss fortsatta successiva sänkningar
Läs även: Gustavsson: Bensinen är visst dyr nu – Magnus Henrekson har fel i Expressen
Låt oss nu bana väg för en sundare bränslepolitik. Genom att sänka bränsleskatterna kan vi uppnå mycket gott för det svenska jordbruket. Den gångna höstens regeringskris är ett steg i rätt riktning, men än är vi inte framme vid målet. Åtminstone är det ett steg i att befria den svenska bränsledebatten från Miljöpartiets absurda föreställningar. Vi behöver ta till oss av Alexander von Bothmers ord, för vem vet vad det svenska jordbruket har för utmaningar, om inte de svenska lantbrukarna själva.
Linus From
Ungsvenskarnas talesperson för infrastruktur- och trafikpolitik