Facebook noscript imageDEBATT: Freda våra barn från rasstereotyper i skolan
Debatt
DEBATT: Freda våra barn från rasstereotyper i skolan
Dagens debattörer Anna Danieli, Monika Råberg Hellsing och Åke Andersson. Foto: Privat / Jonas Ekströmer/TT
Dagens debattörer Anna Danieli, Monika Råberg Hellsing och Åke Andersson. Foto: Privat / Jonas Ekströmer/TT

Högstadieelever i Göteborg får lära sig att vita personer har en mängd fördelar och att de oansvarigt sprider sin rasism. Vi är kritiska till att Göteborgs stad tolererar sådana rasstereotyper i undervisningen, skriver Anna Danieli, Monika Råberg Hellsing och Åke Andersson, för Medborgerlig Samling.

Tidigare i vår skrev GP om hur extrema åsikter, däribland kritiska vithetsstudier, letar sig in på lärosäten och myndigheter med syfte att påverka studenter och anställda. Artikeln avslutades med följande rader: “Extremismen som i dag präglar delar av universitetet tar sig förr eller senare in i klassrummen och ut på gatan. Den bör motas i grind innan det är för sent.”

Faktum är att denna extremism redan har tagit sig in i klassrummet.

Läs även: Lekander: Identitetspolitik – för bortskämda överklassungdomar

Ett exempel är studiematerialet BRYT!, vilket rekommenderas som undervisningsmaterial för högstadiet och gymnasiet av Göteborgs stad på deras sida för normer och värden i skolan.

I BRYT! presenteras det som fakta att “vita personer har en mängd fördelar bara på grund av sin hudfärg” och att “vita personer sällan tar ansvar för rasismen som finns”. Eleverna får i uppgift att sortera sig själva efter privilegium baserat på frågor om hudfärg och kön, och skall sedan i grupp diskutera: “Vad kan man göra för att motarbeta dessa orättvisor?” Sedan presenteras en rad konkreta förslag, såsom att anordna en demonstration eller en kampanj på internet.

Detta är ett exempel på normkritisk pedagogik. Dess närvaro i den svenska skolan är högst medveten. Skolverket har som bekant okritiskt anammat kritiska vithetsstudier, en politisk rörelse med akademisk fasad. Dess centrala budskap är att samhället plågas av en förtryckande och allom närvarande vithet. Detta har resulterat i den bakvända övertygelsen om att rasmedveten pedagogik som kritiserar vithet behövs för att motverka strukturell rasism i skolan. Det är i bästa fall en tankevurpa av orwellska proportioner.

Läs även: Åberg: Skördetid för sekterna när identitetspolitiken styr

Denna vänsterextremism är rotad i svenska universitet och myndigheter. Den undviker debatt och kommer inte att ebba ut av sig själv. Politiken måste agera för att rensa ut den ur skolan och det allmänna. Medborgerlig Samling har analyserat läget och presenterar nu förslag på åtgärder i ett anti-identitetspolitiskt program för alla att ta del av. Ett axplock:

  • Förbjud skolundervisning som generaliserande skuldbelägger etniska grupper. Barn bör fredas från sådant.
  • Sluta med normkritiskt arbete i offentlig verksamhet. Det orsakar mer diskriminering än vad det förebygger.
  • Stoppa alla vetenskapliga bidrag till kritiska ras- och vithetsteorier. De har sedan länge lämnat vetenskapen.

Läs även: DEBATT: Litterär kanon – identitetspolitikens fiende nummer ett

Medborgerlig Samling genomskådade tidigt identitetspolitiken som det verktyg för diskriminering den är. När etablerade politiker böjde knä för den, kartlade och analyserade vi den. Nu är det dags att sätta stopp för den!

Anna Danieli, anti-identitetspolitisk talesperson Medborgerlig Samling
Monika Råberg Hellsing, vice ordförande Medborgerlig Samling Göteborg
Åke Andersson, ledamot Medborgerlig Samling Göteborg

Bulletin Debatt

Detta är ett debattinlägg i Bulletin. Debattören svarar för sina åsikter i debattartikeln. Vill du publicera dig på Bulletin Debatt eller inkomma med replik? Skicka artikelförslag till debatt@bulletin.nu