Som svensk-iranier vet jag att auktoritära stater endast motvilligt släpper greppet om sina medborgare, flyktingar eller inte, samt gärna utpressar dem för egna syften. Säpo har helt rätt i ambitionen att skärpa säkerhetsprövningen. Dessutom bör man återinföra möjligheten att ta ifrån folk medborgarskap som givits på felaktig grund, skriver advokat Nima Rostami.
Som svensk-iranier har jag svårt att inte hålla med Säpos hemställan om ”Skärpta krav på underlag vid säkerhetsprövning” vid tillsättningen av känsliga befattningar av individer med dubbelt medborgarskap. Det är med tanke på de senaste decenniernas förändrade säkerhetsläge nödvändigt. Uteblivna åtgärder i detta avseende kan komma att äventyra Sveriges intressen och förvandla landet till en av världens mest sårbara demokratier.
Läs även: Intervju: Charlie Weimers (SD) om Iran, Nato och Erdoğan
Som ombud i migrationsärenden har jag genom åren företrätt många asylsökande från Iran som återger samstämmiga uppgifter om att Irans regim bevakar exiliranier, samlar omfattande information om oss, och avkräver av iranier med dubbelt medborgarskap som har olika befattningar i Väst att de visar lojalitet och samarbetar med regimen. Iranier med dubbelt medborgarskap kartläggs noga av regimens uppemot 17 säkerhetsorgan. Iranier med dubbelt medborgarskap utsätts för påtryckningar, fängslas och döms för spionage vid besök i Iran och utnyttjas därefter för att erhålla förmåner och politiska eftergifter av västländer.
Ett tydligt exempel på detta är svensk-iraniern Dr. Ahmad Reza Jalali som sedan 2016 sitter frihetsberövad med en dödsdom hängande över sig. Detta ligger i linje med Säpos analys om Iran där de återkommande pekar på att Irans regim driver en omfattande underrättelseverksamhet och spionage i Sverige. Enligt Säpo har länder som Iran en sådan ”nationell lagstiftning som tvingar landets medborgare, oavsett var i världen de befinner sig, att samarbeta med hemlandets säkerhets- och underrättelsetjänster”.
Iran är inte ensamt om detta. Ryssland och Kina, liksom löst sammansatta islamistiska aktörer och kriminella klaner med omfattande kontaktnät med främmande och västfientliga makter, har samma ambitioner och fyller samma funktion.
Sverige har under de senaste fyra decennierna genomgått en omfattande demografisk förändring. Idag är minst 35 procent av landets befolkning födda utomlands eller har en eller två föräldrar som är födda utomlands, och innehar eller de facto innehar, dubbelt medborgarskap. En sådan demografisk förändring har uppstått till följd av migrationsströmningar från oroshärdar, odemokratiska och icke-sekulära kulturer. De som beviljas permanent uppehållstillstånd kvalificeras inom tre, fyra respektive fem år för svenskt medborgarskap.
Till och med de som inte kan med godtagbara handlingar styrka sin identitet beviljas genom en undantagsregel, efter åtta års vistelse i landet, medborgarskap i Sverige. I och med 2001 års medborgarskapslag blev det dessutom fullt möjligt att ha två eller flera medborgarskap. Lagändringen motiverades med att landets folkvalda vill ge människor större möjligheter att behålla kontakten med sitt ursprungsland och därmed underlätta integrationen i Sverige.
Läs även: Säpo ser ökad hotbild mot Sverige – ”Utmanas från flera håll”
Å andra sidan hade redan 1974, genom en grundlagsreform, möjligheten avskaffats att återkalla svenskt medborgarskap. Huvudsyftet med reformen var att förhindra landsförvisning av obekväma företrädare för politiska minoriteter ur landet (prop. 1973:90 s. 300). Beviljat medborgarskap går således ej att återkalla, inte ens när det förvärvas genom bedrägligt förfarande, till exempel genom att ljuga, åberopa falska ID-handlingar, ge falsk asylberättelse eller genom att muta beslutsfattare på Migrationsverket.
Med facit i hand har dessa två reformer om medborgarskap blivit obsoleta och framstår numera som tämligen problematiska. Detta har även banat väg för auktoritära, odemokratiska och icke-sekulära främmande makter att etablera sig i Sverige och på sikt utgöra ett allvarligt hot mot den svenska demokratin och samhällsstrukturen. Detta läge ställer höga krav på säkerhetsmedvetenhet vilken idag är väldigt svag. För att komma till rätta med detta är det rimligt och av väsentlig betydelse att regelverken, såsom Säpo förordar, ses över.
Även återkallelse av medborgarskap bör, med beaktandet av rättssäkerhetsperspektiv och internationella konventioner, införas. Ingenting får hindra Sverige från att stifta effektiva regelverk i syfte att försvara landets vitala intressen.
Nima Rostami
Advokat och debattör