
En kund till Sparbanken Rekarne förlorade över 290 000 kronor i ett bedrägeri trots att bankens säkerhetssystem reagerade flera gånger. Nu stämmer Konsumentombudsmannen (KO) banken och vill klargöra bankernas ansvar vid bedrägerier, rapporterar Dagens Juridik.
En bankkund har förlorat över 290 000 kronor genom ett bedrägeri, trots att bankens säkerhetssystem reagerade upprepade gånger och stoppade bedragarens överföringsförsök. KO anser att banken bör stå för kundens förlust.
– KO:s uppfattning är att banken ska betala skadestånd till kunden. Varningsklockorna på banken ringde högt. Trots det fick bedragaren fortsätta att försöka föra över pengar. Till slut lyckades det, säger Pär Magnusson, processråd vid KO, till Dagens Juridik.
Banker måste ta större ansvar
Enligt KO förlorade konsumenter – främst äldre – 708 miljoner kronor genom bedrägerier orsakade av organiserad brottslighet. Myndigheten anser att bankerna måste ta ett större ansvar för att skydda sina kunders tillgångar.
”Det är inte ovanligt att bankerna hävdar att brottsoffret själv ska klandras för bedrägeriet, vilket gjort att bankernas eget ansvar har hamnat i skymundan”, skriver KO i ett pressmeddelande.
Genom domstolsprövning vill myndigheten nu klargöra bankernas ansvar i sådana situationer. Detta är den andra domstolsprocessen där KO deltar genom att biträda ett bedrägeridrabbat brottsoffer.