EU diskuterar mål som skulle avsluta försäljningen av koldioxidutsläppande bilar år 2035. Det skulle leda till att diesel- och bensindriva motorer nästintill slutar produceras, rapporterar Politico.
EU håller på att diskutera mål som skulle avsluta försäljningen av nya koldioxidutsläppande bilar som drivs av diesel och bensin till år 2035.
Det nya regelverket skulle innebära en ändring av EU:s ”gröna giv” om att nolla koldioxidutsläppen till 2050. Ändringen skulle i så fall gälla huruvida man ska gå från nuvarande 37,5 procent till 60 procent. År 2035 skulle den siffran ändras till 100 procent om det kommer ett beslut att införa de nya målen.
När informationen kom ut utlöstes en omedelbar motreaktion från den tyska bilindustrin, som varnat för EU-kommissionens intentioner sedan flera månader tillbaka.
– Det skulle inte bara innebära slutet på förbränningsmotorn, utan också slutet på laddhybrider, säger Hildegard Müller, chef för tyska fordonindustrins lobbyförening VDA.
Huruvida det blir ett nytt regelverket eller inte offentliggörs den 14 juli.
Läs även: De låga förväntningarnas miljöpartism
Radikala åtgärder
Trots en ökad produktion och konsumtion av koldioxidfria bilar har endast Volvo och Volkswagen handlingsplaner på plats hur en fullständig övergång ska gå till.
EU-kommissionens chef för EU:s gröna giv Frans Timmermans har tidigare sagt att kommissionen pressas att vidta radikala åtgärder på grund av oron för klimatförändringar.
– Med ett ytterligare stärkande av koldioxidnormerna gör man det attraktivt för biltillverkare att göra en omställning. (…) Konsekvenserna skulle leda till att förbränningsmotorn knappt skulle byggas längre, sa EU-kommissionens chef för EU:s gröna giv Frans Timmermans under ett EU-klimattoppmöte i april.
Läs även: Han sade upp sig och blev klimataktivist
G7-mötet en katalysator?
Under det senaste G7-mötet i Cornwall uppmanade brittiska representanter till att fastställa en tidsplan för att få stopp på produktionen av bensin- och dieseldrivna bilar under 2030-talet. Europeiska representanter ville varken bekräfta eller förneka om EU ställde sig bakom uppmaningen på mötet.
I den slutgiltiga kommunikén nämns endast en avsikt att ”accelera övergången bort från att sälja nya diesel- och bensindriva bilar”.
Enskilda länder har redan påbörjat omställningen. Storbritannien planerar att sluta sälja bilar med förbränningsmotorer år 2030, och laddhybrider 2035. Frankrike har satt 2040 som utfasningsdatum.
Läs även: Norges och EU:s tvist – Nordatlantens största konflikt på decennier.