
Gröna Lund får hård kritik av haverikommissionen efter förra sommarens dödsolycka. Parkens vd Jan Eriksson säger att han välkomnar rapporten – och att attraktionen ska monteras ner. – Med respekt för olyckan och alla inblandade har vi beslutat att stänga Jetline för gott.
Utredningen från Statens haverikommission visar att en brusten bärarm på bergochdalbanan låg bakom olyckan i juni förra året. Flera brister hos Gröna Lund pekas ut som avgörande.
Tillverkades 2019
Bärarmen tillverkades 2019 på beställning av Gröna Lund. Men enligt SHK ställde inte parken tillräckligt tydliga krav.
Tillverkaren lade sedan utan parkens vetskap ut beställningen på en underleverantör som gjorde flera fel, bland annat i svetsningen. Svetsaren som utförde arbetena ska ha saknat formell svetsarutbildning.
Senare brast även Gröna Lund i kontrollerna av bärarmen när attraktionen skulle tas i bruk, och missade därmed felen i konstruktionen.
– Jag kan inte exakt svara på hur tillverkaren har missförstått våra ritningar, den frågan är nog bäst att ställa till dem. Men i ljuset av olyckan kan vi se att vi skulle behövt vara närvarande i mycket högre grad under hela tillverkningsprocessen för minska riskerna för de brister som uppkom, säger Jan Eriksson under en pressträff.
Eriksson betonar att Gröna Lund kommer att genomföra samtliga av haverikommissionens rekommendationer. Åtgärder kring rutiner för beställningar och reservdelar är redan vidtagna, säger han.
Misstänks för brott
Även polis och åklagare bedriver en utredning efter händelsen. Misstankarna gäller grovt vållande till annans död, grovt vållande till kroppsskada och framkallande av fara för annan.
Tre företag, varav ett är Gröna Lund, är misstänkta i utredningen.