Facebook noscript imageGudmundson: Aldrig har valfläsket varit mera naket
Per Gudmundson
Ledare
Gudmundson: Aldrig har valfläsket varit mera naket
Finansminister Magdalena Andersson (S) med budgetpropositionen. Foto: Anders Wiklund, TT.
Finansminister Magdalena Andersson (S) med budgetpropositionen. Foto: Anders Wiklund, TT.

Regeringen lovar allt till alla för att kunna bli omvald.

Finansminister Magdalena Anderssons höstbudget är en totalt oblyg valårsbudget.

Ett normalt budgetår kan regeringen räkna med ett reformutrymme på drygt 20 miljarder kronor. Magdalena Andersson har i stället – genom att skylla på covidkrisen och ett påstått behov av stimulanser – 74 miljarder kronor i reformutrymme att sätta sprätt på.

Pengarna satsas inte där de gör mest nytta för Sverige, utan där de skapar störst förutsättningar för regeringen att bli återvald 2022.

I ett första steg har finansministern behövt köpa stöd i riksdagen av Centerpartiet och Vänsterpartiet. Till Centern finns ett ”Bondepaket” om sex miljarder kronor med Annie Lööfs namn på. Vänsterpartiet får alla sina krav om höjda bidrag och mer pengar i offentlig sektor tillgodosedda. Regeringen har till och med haft råd att fjäska en smula för Sverigedemokraterna, med några smulor till fattigpensionärerna, och därmed göra det mindre angenämt att fälla budgeten tillsammans med Moderaterna och Kristdemokraterna.

Budgetens huvudsyfte är dock att köpa väljare. För Socialdemokraterna sker det med höjda bidrag. Således satsar Magdalena Andersson på både höjt tak och höjt golv i ersättningarna till sjukskrivna, höjt underhållsstöd till ensamstående och att det ska bli lättare att förtidspensioneras. Finansministern sänker också skatten på bidrag. Därmed har alla Socialdemokraternas kärnväljare fått en hacka. Regeringens räkneexempel anger att bidragstagare får tiotusentals kronor per år mer att röra sig med.

Dessutom införs betald ledighet för föräldrar till skolbarn. Och en liten skattesänkning – en dryg hundralapp – till dem som jobbar.

Läs även: Så köper politikerna väljare

Reformerna är inte ägnade att göra svensk ekonomi bättre. Tvärtom kommer folk att jobba mindre och fler kommer att gå på bidrag. Syftet med budgeten är i stället maximalt mediegenomslag där regeringen ska framstå som politikens snällaste matmor.

Det har gått 24 dagar sedan presskonferensen på Harpsund där finansministern berättade om reformutrymmet. Sedan dess har regeringen gjort 47 utspel i pressen om olika satsningar. Två pressmeddelanden om dagen – det är nytt rekord i att mjölka ut väljarstöd ur en budget.

Regeringens stora parti har heller inte dragit sig för att missbruka sin ställning för att köpa lojalitet. På regeringens presskonferenser har både fackförbunden IF Metalls och Kommunals ordföranden deltagit som affischnamn. Så gynnas arbetarrörelsen på det allmännas bekostnad.

Med covidkrisen som förevändning sprutar finansministern helikopterpengar över egna väljargrupper, samtidigt som särintressen och stödpartier får dela upp ekonomin mellan sig.

Sällan har valfläsket varit mer naket.

Läs även: En uppvisning i maktberusad cynism

Per Gudmundson

Tidigare medarbetare på ledarsidan. Utbildad vid journalisthögskolan i Stockholm. Bakgrund som journalist vid SVT, SR och kommersiell tv, 13 år som ledarskribent i SvD. Tills nyligen presschef i KD.