
En Facebookgrupp om att bojkotta amerikanska varor har snart 90 00 medlemmar, och i en studie från Lunds universitet i mars hävdade var femte respondent att de väljer bort amerikanska varor. Men när Dagens Nyheter frågar ICA-handlare om bojkotten märker de inte av någon effekt.
– Det korta svaret är nej. Under presidentvalet gjorde vi en drive och satte upp en särskild hylla för amerikanska varor. De går som smör, säger en Ica-handlare i norra Stockholmsområdet som vill vara anonym.
När ICA-handlaren jämför försäljningen av det amerikanska ketchupmärket Heinz med svenska Felix under det senaste året säger han att skillnaden är ”knappt mätbar”.
– Sedan beror det kanske på vilken butik du ringer till. Befolkningens sammansättning kanske har betydelse. Ringer du en butik i Stockholms södra, och per definition politiskt ”rödgröna” delar, får du kanske ett annat svar, föreslår handlaren.
Men ingen av de ICA-handlare i södra Stockholm som DN kontaktar säger att de ser någon större skillnad.
Johan Anselmsson är marknadsekonom och professor i marknadsföring på Ekonomihögskolan vid Lunds universitet, som låg bakom undersökningen om bojkott av amerikanska varor i mars.
Han konstaterar att det skiljer sig mellan viljan att bojkotta amerikanskt och det faktiska beteendet.
– Här har vi ett klassiskt exempel på det så kallade beteendegapet. Kundens attityd avspeglas sällan i dess beteende, säger han till DN.
Anselmsson konstaterar även att svenska varumärken såhär långt inte verkar ha försökt att utnyttja viljan att bojkotta amerikanska varor.
– Man skulle kunna tänka sig att svenska varumärken skulle göra en poäng av det, men det har inte heller skett. Det får mig att fundera över om de svenska varumärkena är så svenska när man väl skrapar på ytan, säger han.