Facebook noscript imageHjort: Också Stenungsundsraset går att skylla på klimatet
Klas Hjort
Ledare
Hjort: Också Stenungsundsraset går att skylla på klimatet
Det är platån som antas ha rasat och sedan dragit med sig mer mark. Foto: Hanna Brunlöf /TT
Det är platån som antas ha rasat och sedan dragit med sig mer mark. Foto: Hanna Brunlöf /TT

Bara timmar efter raset i Stenungssund pekades miljö och klimatförändringar ut som orsak. Men i takt med att tiden går pekar mer och mer på annan mänsklig aktivitet. Länsstyrelsen varnade redan 2020 för att bygga där, med hänvisning till risken för ras. Kommunen gick ändå vidare.

Skredet i Stenungsund har skakat Sverige. På många sätt men inte förvånande så brakar klimatförändringar ner som en förklaring redan innan skredet är över. Självklart är det miljön som är förklaringen.

Utredningen om vad som har skett är långt ifrån klar och det finns många bitar som saknas och som kan förändra slutsatser och förklaringar. Både för andra och för mig.

Snart kom, inte förvånande, den tvärsäkra slutsatsen. Inget tvivel, inget killgissande. Det var klimatförändringarna. Tvärsäkert. Snart åker säkert hela Bohuslän och Göteborg ut i havet.

Det hade gått att vänta med de där spekulationerna, men de säljer. Död och förintelse är bra nyheter, det ger klick och det ger en finger pekande av skuld.

– Kör du bil? Då är det ditt fel. Säkert saknar du plastsugrören och gläds åt att plastpåseskatten ska avskaffas också. Förmodligen är du man. Intersektionell dubbelskuld.

Rasplatsen är ett industriområde under konstruktion. Från första beskrivningarna är det där raset börjar och drar sen med sig mark nedanför när hela slänten glider. En platå, bokstavligt byggd på lera, har givit vika och börjat att glida.

När projekteringen gjordes avrådde länsstyrelsen från att bygga. Risk för erosion och ras bedömdes som för stor:

”Länsstyrelsen befarar däremot att bebyggelse blir olämplig med hänsyn till de boendes och övrigas hälsa eller säkerhet eller till risken för olyckor, översvämning eller erosion.”

Även SGI, Statens Geotekniska Institut, har synpunkter på hur marken måste säkras för att undvika ras. Att området är svårt att bebygga och det finns uppenbar risk för ras är helt uppenbart. Men kommunen går trots det vidare. Hur mycket brister i säkringarna av marken det finns kommer att avslöjas framöver när utredningen är klar.

Till exempel talas om större schaktmassor från Västlänken som har lagrats i området. De tynger ner och skapar ett tryck mot den lera som området är byggd på. Utredningen som gjordes av området varnade just för tryck.

En person, anonym, intervjuades i Aftonbladet:

– Över 50 000 ton schaktmassor har under sommaren körts till platsen och lagts intill motorvägen, för att komma upp i samma nivå som bergsklippor på platsen.

Men boven är inte bygget utan klimatet. I ett Lena Andersonskt-ögonblick kom äntligen en katastrof som visar på att undergången är nära. Delar av Västsverige riskerade att bli ett Atlantis, eller åtminstone skakas om rejält. Men skuldfrågan var väldigt tydlig.

Parallellt har polisen påbörjat en utredning om brott. Det är ett standardförfarande för att försäkra sig om att det inte är mänsklig hand bakom olyckan. Men det är samtidigt en påminnelse om att det inte alltid är klimatet utan rätt ofta är annat som är orsaken.

Men i en värld där allt kretsar kring klimat, där det alltid är klimatet som är orsaken och skulden vår, är det tydligt. Det är klimatet, vår livsstil.

Inte en kommun som struntade i varningarna om att inte bygga på platsen. Det skulle vara för lite drama, ingen chans att peka finger.

Läs även: Socialdemokraterna har accepterat Tidöavtalet

Klas Hjort

Mejl: klas.hjort@bulletin.nu

Ledarskribent på Bulletin med politisk tjänstemannabakgrund både från Riksdagen och Europaparlamentet.