Kriminaliteten skenar och det är svårt att se ljuspunkter. Debatten är mer fokuserad på regeringens tillkortakommanden än där det faktiskt kommer positiva nyheter. Skillnaden före och efter Tidöavtalet är stor, och även om man kunde önska att det gick fortare, så går det åt rätt håll.
Regeringen får kritik för sitt sätt att hantera gängkriminaliteten, en kritik som både är välförtjänt och bitvis oförtjänt. Mycket, väldigt mycket, återstår att göra och det är knappt om tid. Andra saker har skett men de sker antingen för sakta eller hamnar i skuggan.
En fråga som regeringen får för lite kritik för är utbyggnad av fängelser och häkten. I veckan meddelades 950 nya platser från 2029. Med en uppskattning på 30 000 gängkriminella, och många som fortfarande fyller luckorna efter dem som buras in är det en ganska liten satsning. Även om långt ifrån alla kommer att få fängelse eller sitta i fängelse samtidigt är det en indikation på att häkten och fängelser måste byggas ut fortare.
Läs även: 950 nya platser i fängelser och häkten
Ska kriminella kunna häktas och fängslas krävs också att det finns lediga platser, något som det länge har larmats om brist på. I en rapport uppskattar kriminalvården att åtgärderna i Tidöavtalet kommer att ge 2 500–4 000 fängelseår för dem att hantera. Samtidigt är Tidöavtalet steg ett, kampen mot gängen kommer att ta ett decennium eller mer och det kommer sannolikt krävas mer efter nästa val.
Kriminalvården har också utökat så kallad ”särskild utslussning” där de intagna antingen förs över till öppna anstalter eller helt släpps med krav på rapportering i stället. Orsaken är platsbrist. Så frågan om utbyggnad börjar bli akut.
Men det finns också en lång rad positiva nyheter som är genomförda eller på väg att genomföras. Den obligatoriska häktningen är utökad till fler brott. Från 1 juli i år är det dubbla straff för gängkriminella. Det är straffbart att rekrytera barn och unga till brottslighet. Socialtjänsten kan gå in utan målsmans samtycke på så unga som 12-åriga barn. Kronofogden har utökade befogenheter att beslagta egendom. Regeringskansliet har fått en enhet som är ett snabbspår för att utreda lagförslag inom rättsområdet, och en bidragsgranskande myndighet kommer att införas.
Kontrasten mot de åtta tidigare åren är tydliga. Både i hur fort det går och hur mycket som görs. Samtidigt finns en skillnad i synen på brott och hur de löses. Socialdemokraterna har till exempel sagt nej till visationszoner, till anonyma vittnen, slopad ungdomsrabatt och kriminalisering av deltagande i gängen.
Så mycket för att de är redo att vända på varje sten och är redo att göra allt mot gängen.
Därtill har den här regeringen tackat ja till att låta polisen få stöd av Försvarsmakten. Något den förra regeringen tackade nej till och fördröjde det stödet i flera år. En spekulation är att en bit där kommer att bli att signalspaning, via Fra, kommer att användas i de fall där brottslingar leder gäng från utlandet – som till exempel Turkiet eller Spanien. Men om det sker kommer det inte att bli offentligt.
Samtidigt som det finns väldigt goda, nödvändiga skäl att kritisera och driva på regeringen finns också skäl att faktiskt gilla det som har skett. Fler kriminella blir inlåsta, fler brott får sin lösning och straffen blir hårdare. Polisen får fler verktyg att lösa brott med och det kommer att resultera i fler lösta brott framöver. Samtidigt har Sverige en ordning där beslut måste följa en rutin för att verkställas. Det måste utredas, lämnas på remiss och sen gå till votering. Det är frustrerande men många gånger undviks dumheter under den processen. Det finns också en stor skillnad på hur förra regeringen begravde frågor i utredningar som tog år att bli klara och hur den nya har skapat en enhet för att ha ett snabbspår.
Takten kan diskuteras men riktningen är en annan än den som var före valet. Det ska regeringen ha ett erkännande för.
Läs även: Snuset ligger i krisdemokraternas händer
fakta
Fattade och verkställda beslut på rättsområdet:
GENOMFÖRDA FÖRSLAG:
* Preventiv avlyssning av krypterade kommunikationstjänster tillåts från och med 1 oktober 2023.
* Dubblerade straff för gängkriminella från 1 juli 2023.
* Obligatorisk häktning i fler fall, 1 juli 2023
* Kriminaliserat att rekrytera barn och unga under 18 år in i brottslighet, 1 juli 2023
* Sänkt åldersgräns för öppna insatser från socialtjänsten utan vårdnadshavarens samtycke – från 15 till 12 år, 1 juni 2023
* Utökade polisiära befogenheter i gränsnära områden, 1 augusti 2023
* Skatteverket har fått möjligheten att använda dataanalyser för att förebygga, förhindra och upptäcka felaktiga uppgifter i folkbokföringen
* Ytterligare uppdrag och medel till Skatteverket att utöka kontrollerna av folkbokföringen samt lämna förslag på hur man bäst genomför en folkräkning
* Kronofogdemyndigheten har fått bättre verktyg för att driva in pengar.
* Ny utredningsavdelning bildad i regeringskansliet för att i snabbspår kunna utreda och ta fram lagförslag på framförallt rättsområdet.
* Inrättande av Utbetalningsmyndighet för att motverka felaktiga utbetalningar från välfärdssystemen och hjälpa oss ta fram ytterligare åtgärder för att knäcka gängens ekonomi.
* Ett råd har bildats som samlar myndighetschefer i rättsväsendet och justitieministern. Träffas sedan jan 2023 varannan månad för att sprida information till varandra och lyfta förslag som kan röja undan sådant som hindrar myndigheterna från att samarbeta mot gängen och motverka dem mer effektivt.
PÅBÖRJADE FÖRSLAG:
* Kameraoffensiv utreds i snabbspår. Polisen ska få tillgång till ansiktsigenkänning, drönare, automatisk avläsning av registreringsskyltar och direktåtkomst till trafikkameror för att utreda brott.
* Tillsatt en delegation för brottsförebyggande åtgärder. Det första uppdraget för delegationen är att utreda förstärkningsteam/social insatsstyrka inom socialtjänsten.
* 2,1 miljarder i utökade resurser för förebyggande åtgärder
* Ny lag om ordningsvakter (på plats vid årsskiftet)
* Slopad tillståndsplikt för kamerabevakning för kommuner och regioner våren 2024
* Kraftigt öka antalet övervakningskameror – femdubbling av kameror till utgången 2024
* Anonyma vittnen
* Ny huvudregel i sekretesslagstiftningen för att skola, polis och socialtjänst ska kunna dela information
* Visitationszoner
* Vistelseförbud
* Utredning om osjälvständiga brottsformer som försök, stämpling
* Grundlagsutredning för att kriminalisera deltagande i gäng
* En översyn av hela straffrätten för att bland annat få upp straffen
* Översyn av reglering av frihetsberövande påföljder för barn och unga
* Tilläggsdirektiv till utredning om tryggare bostadsområden
* Hemliga tvångsmedel mot personer under 15
* Skärpta regler för barn och unga som begår brott
* Dubbla minimistraff för grovt vapenbrott och otillåten hantering av explosiva varor (totalt 12 straff skärps) – från 2 till 4 år.
* Utreda sänkt straffmyndighetsålder
* Inrätta ungdomsfängelser
* Öka antalet fängelseplatser
* Utökad möjlighet till kontaktförbud, på upp till en hel kommun
* Kriminalisera utförsel av stöldgods
* Den nationella upphandlingsstrategin ses över för att kunna göra bättre leverantörskontroller
* Förslag om hur socionomutbildningen bättre ska förbereda för brottsförebyggande arbete. Utredning tillsatt.
* Under 2024 kommer en ny socialtjänstlag presenteras och arbetet påbörjas för omställningen till en mer förebyggande och kunskapsbaserad socialtjänst.
* Kompetens- och bemanningssatsning i socialtjänsten om 200 miljoner kronor för 2024, 1200 miljoner kronor 2025 och 2200 miljoner kronor årligen för 2026–2028.
* Bättre förutsättningar för socialtjänsten att arbeta kunskapsbaserat genom bättre statistik och utvärderingar på nationell nivå. Utredare kommer föreslå hur detta ska ske genom ett samlat regelverk för socialtjänstdataregister, redovisas 1 juli 2024.
* Tillskott på över en kvarts miljard kronor till Tullen, Skatteverket och kronofogden 2024 för att intensifiera arbetet mot den kriminella ekonomin
* Rättsväsendet går från 69 till 90 miljarder till 2026
Källa: Riksdagsledamot Ida Drougge, M