Facebook noscript imageHögt tonläge när Ikea och Kopparberg stoppar reklam i brittisk tv-kanal
Fokus
Högt tonläge när Ikea och Kopparberg stoppar reklam i brittisk tv-kanal
Personal i GB News green room tittar på söndagens premiärsändning. Foto: AP/TT.
Personal i GB News green room tittar på söndagens premiärsändning. Foto: AP/TT.

Flera företag, däribland svenska Ikea och Kopparberg, har stoppat sin reklam i den nystartade, högerlutande brittiska tv-kanalen GB News. Nu rasar en debatt om ”cancel culture” i brittiska medier, och i ett syrligt inlägg på Twitter ifrågasätter kanalens grundare Andrew Neil Ikeas värderingar.

I söndags lanserades den nya brittiska tv-kanalen GB News, som grundats av den konservative journalisten Andrew Neil, välkänd för sina politiska intervjuer i BBC och som långvarig chefredaktör för The Sunday Times.

Projektet har varit omdiskuterat och hade före lanseringen jämförts med opinionsjournalistiken på amerikanska Fox News, en bild som ratas av GB News själva. De brittiska reglerna för radio- och tv-nyheter ställer dessutom krav på att olika åsikter balanseras mot varandra.

Redan innan start stod det klart att kampanjgruppen Stop Funding Hate ville få annonsörer att bojkotta kanalen, och efter bara några dagar hade flera företag stoppat sina annonser – däribland svenska Ikea och Kopparberg.

Andrew Neil, GB News grundare och en veteran inom brittisk journalistik, i kanalens studio i Paddington i London. Foto: AP/TT.

Ikea har kommenterat beslutet i en uppmärksammad tweet, där man skriver: ”Vi har skyddsmekanismer på plats för att förhindra att vår reklam syns på plattformar som inte stämmer överens med våra humanistiska värderingar”.

I ett mejlat svar skriver Ikea i Storbritannien och Irland att beslutet fattades under stor tidspress och att det behövs mer tid för att avgöra om reklam i GB News överensstämmer med företagets policy och riktlinjerna för dess varumärke.

Läs även: Lars Åberg: Journalistikens murvlar har ersatts av dess ordningsvakter

”Vi vill klargöra att det inte var vår avsikt att polarisera våra kunder eller andra i den här debatten, och ett beslut om vår framtida strategi kommer att fattas i sinom tid”, skriver man.

Kopparberg var inte medvetna om att man annonserade i GB News. I ett svar till en upprörd twittrare skriver företaget: ”Vi vill klargöra för alla att vår reklam visades på den här kanalen utan vår vetskap eller vårt medgivande. Kopparberg är en dryck för alla och vi har omedelbart stoppat våra reklamfilmer på den här kanalen i avvaktan på en genomgång av dess innehåll.”

Hot om bojkott

Reaktionerna har inte låtit vänta på sig. Grundaren Andrew Neil twittrar att Ikeas värderingar är att likna vid företagets vd i Frankrike som dömts till fängelse efter att man spionerat på sina anställda.

Journalisten och tv-profilen Piers Morgan meddelar att han nu bojkottar Ikea och kallar företaget för ”patetiska, godhetssignalerande dumskallar”. Bland kritikerna finns även politiker från Konservativa partiet.

Journalisten och tv-profilen Piers Morgan bojkottar Ikeas produkter sedan företaget drog tillbaka sina annonser från den nystartade tv-kanalen GB News. Arkivbild. Foto: AP/TT.

Annonsörernas bojkott kan vara ett hot mot kanalens ekonomi. Samtidigt kan den ses som bekräftelse på en fråga som kanalen ofta uppmärksammar: den om hur företagens ”woke kultur” riskerar att strypa yttrandefriheten.

– Vi kommer att sticka hål på den uppblåsta attityden bland eliterna inom politik, näringsliv, media och akademin och avslöja deras växande stöd för ”cancel culture” som det hot mot yttrandefrihet och demokrati som det är, sade Andrew Neil i sin premiärmonolog.

Läs även: Dansk bantning av public service ifrågasätts

Han lovade även att GB News kommer att undvika ”storstadsmentaliteten som redan dominerar så mycket av medierna”.

I första avsnittet av inslaget ”woke watch” uppmärksammar han en tidigare informationskampanj från polisen i Liverpool-området, som av vissa uppfattats som att det är brottsligt att uttrycka sig stötande (”Being offensive is an offense”).

Samtidigt hyllar han Manchesters nye polischef Stephen Watson, som på frågan om knäböjningar till stöd för Black Lives Matter-rörelsen svarat att han förmodligen bara går ner på knä för ”drottningen, Gud och Mrs Watson”.

En annonsör som valt att fortsätta synas i GB News är den brittiska motsvarigheten till Coop. De motiverar sitt ställningstagande med att de inte vill påverka mediernas redaktionella frihet eller minska den egna verksamhetens värde, samt att butikskedjans värderingar och principer kommer att vara tydliga oavsett övrigt innehåll.

Teknikstrul och trollningar

Kanalens kritiker hävdar att GB News trots sitt namn handlar mindre om nyheter och mer om att diskutera värdeladdade frågor som huruvida fotbollsspelare bör knäböja.

Fotbollsspelare som knäböjer före matcher har varit ett hett ämne i GB News. Här syns det belgiska landslaget inför lördagens EM-match mot Ryssland. Foto: AP/TT.

Då andra nyhetskanaler i onsdags direktsände presskonferenser med Rysslands president Vladimir Putin och USA:s president Joe Biden valde GB News att diskutera huruvida personer med vänsteråsikter är mindre benägna att umgås med meningsmotståndare, noterar journalisten Tom Peck i The Independent.

Andra ifrågasätter hur väl Andrew Neils patriotiska motto för kanalen – ”stolt över att vara brittisk” – överensstämmer med att han själv är skriven på en adress i södra Frankrike, eller att en av GB News delägare är ett konsortium i skatteparadiset Dubai.

I sociala medier har det klagats på teknikstrul och att GB News studio inte ser proffsig nog ut. Några har roat sig åt att programledare läst upp synpunkter från tittare som ”Mike Hunt” och ”Mike Oxlong”, vars namn låter som någonting helt annat när de uttalas snabbt. En annan trollning kom från komikern Adam Pacitti som moonade studiogästen Laurence Fox, skådespelare och politisk aktivist, utan att kanalen reagerade.

Läs även: Per Gudmundson: En av vår tids viktigaste politiker säger farväl

Att kulturarbetare i London ogillar kanalen får sägas vara väntat. En stor del av tittarna man vill locka finns i andra, ofta Brexit-röstande delar av landet, där GB News säger sig vilja uppmärksamma ”marginaliserade och förbisedda röster”. Om det lyckas återstår att se.

Första kvällens tittarsiffror visade att det i alla fall finns ett intresse för kanalen. Då lockade man fler tittare än huvudkonkurrenterna BBC News och Sky News.

Text: Sören Billing

soren.billing@bulletin.nu

Sören Billing