Skrattretande bilder på en barsk Ulf Kristersson i kombination med putslustiga standardfraser är knappast ett lyckat recept för maktskifte.
Grafiska designers och PR-konsulter kan lite elakt liknas vid historiska fältherrar. De flesta var ytterst skickliga på sitt arbete, men de tyckte sig gärna sitta inne med sanningen och tenderade att berömma sig själva. En form av arrogans som kan resultera i verkligt allvarliga misstag. Som när Coca-Cola i början av 2000-talet skulle lansera vaniljsmak. Kampanjen fick stort genomslag, men efter lanseringen drogs läsken tillbaka i USA och Storbritannien, av den enkla anledningen att ingen gillade smaken. Det gäller att ha koll på sin produkt, men även hur man kommunicerar den.
Läs även: ”Låt äldre få dricka läsk om de vill - stoppa byråkratiskt förmynderi”
Moderaternas nya affischsatsning i Stockholms tunnelbana i kombination med sloganen ”Nu får vi ordning på Sverige” ger skrattspegelvibbar till vad som hände Coca-Cola. Det är bilder på en barsk och välklädd Ulf Kristersson varvat med slogans som ”Hör man ordet rån idag är det få som tänker på glass”. Den sistnämnda affischen på en mörkblå bakgrund med någon form av ljusblå text. Förvisso är det många som hyser en rättmätig oro inför den dramatiskt ökade brottsligheten men ”come on?”, som amerikanerna säger.
Självklart går det att raljera, men reklamkampanjen säger mycket om oppositionens och främst Moderaternas dilemma. Valet 2022 är deras att förlora och vill Ulf Kristersson bli statsminister måste han förbättra sin insats som ledare för laget.
Läs även: ”Moderaterna vill bli ledande Miljöparti”
Enligt de senaste mätningarna skulle det ha varit maktskifte om det hölls val i dag. Men den enda relevanta opinionsmätningen inträffar på valdagen, för att parafrasera den tidigare statsministern Göran Persson. Det går inte att ha en valrörelse baserad på en känsla av att man förtjänar makten, och denna kampanj utstrålar självgodhet från Moderaternas sida. Vidare går det inte heller att låta smarta reklamare helt ta över utmejslandet av budskapet, för om man gör det kan det sluta i ren förskräckelse, vilket det gjorde för Kristerssons företrädare Bo Lundgren 2002.
I valrörelsen hade partiet då slogans i stil med ”Rösta på din granne” alternativt yrkestitlar som ”frisör” och syftet var att signalera folklighet, men resultatet blev en katastrof. Vid den efterföljande partistämman summerade ett ombud från Norrbotten hur fel det gick: ”Rösta på din granne skulle vi säga? Han är ju trevlig, men han är ju kommunist”.
Låt inga sådana misstag förstöra möjligheterna till maktskifte.