
SVT:s nya vd Anne Lagercrantz har systematiskt ”curlats” fram till toppjobbet, hävdar medieanalytikern Olle Lidbom. Nu väntar en stormig tid med både politiska utmaningar och tuff konkurrens från streamingjättar.
Utnämningen av Anne Lagercrantz som ny vd för SVT följer ett noga uttänkt mönster, enligt medieanalytikern Olle Lidbom. Han beskriver det som att Lagercrantz har blivit ”curlad” fram till positionen som Hanna Stjärnes efterträdare, men påpekar samtidigt att uppdraget blir krävande.
”Curlad” hela vägen till vd-stolen
Det väntar flera utmaningar för den nya vd:n, inte minst att navigera i det politiska landskapet.
– Jag tror inte att man ska se uppdraget som att man är lobbyist eller ska försvara Sveriges Television. Jag tror att det handlar mer om att visa att Sveriges Television står starkt och att det är ett viktigt medieföretag som är viktigt för svensk demokrati, säger Lidbom.
Lämnar efter tuffast tänkbara period
Under Hanna Stjärnes ledning har SVT genomgått en av sina mest utmanande perioder, enligt Lidbom. Företaget har behövt hantera både ett förändrat medielandskap med nya konkurrenter som Netflix, Youtube och Tiktok, samt ett skärpt säkerhetsläge.
Tittarna ska inte märka maktskiftet
Trots ledarskiftet förväntas inga dramatiska förändringar. Enligt Lidbom är detta helt i linje med public service-uppdraget.
– Jag tror att Hanna Stjärnes bidrag är att hon har fått Sveriges Television att vara fortsatt trovärdigt och fortsatt relevant. Det föreställer jag mig är det viktigaste uppdraget. Att tittarna ska märka väldigt lite av vem som är vd.