
Punktligheten för tågtrafiken är katastrofal och har aldrig varit sämre på 14 år, skriver Miljöpartiet och hänvisar till statistik från Trafikverket. Partiet riktar nu – återigen – skarp kritik mot borgerliga partier och anklagar ”borgerlig ideologi” för Sveriges tågkaos. Samtidigt anklagas partiet för hanteringen av kollektivtrafiken i Stockholm.
I en debattartikel i Aftonbladet hävdar Miljöpartiets språkrör Daniel Helldén och trafikpolitiske talesperson Linus Lakso att tågkaoset är ett resultat av ”klassisk borgerlig politik, utförsäljningar och avregleringar, och underinvesteringar, utan tanke på att vardagen behöver fungera för vanligt folk”.
Skyller på Reinfeldt-regeringen
MP-företrädarna går särskilt hårt åt beslutet från 2010 att privatisera järnvägsunderhållet och kallar det ”ett rent katastrofbeslut”. Precis som i tidigare utspel fokuserar kritiken på Fredrik Reinfeldts borgerliga alliansregering.
”Det här är ett resultat av klassisk borgerlig politik, utförsäljningar och avregleringar, och underinvesteringar”, skriver MP-politikerna, som hävdar att många av dagens spårfel, elfel och signalfel är en konsekvens av alliansregeringens beslut.
Under 2024 uppnådde bara 87,2 procent av tågresorna punktlighetsmålet – den sämsta siffran sedan 2010.
Värre än i krigsdrabbade Ukraina
”Sverige har sämre punktlighet på tågen än Ukraina, som befinner sig i krig. Det är hårresande.”
SVT:s granskning visar att 73 649 fel på järnvägen anmäldes förra året, vilket är den högsta noteringen på flera år. Det motsvarar i genomsnitt drygt 200 fel per dag som anmäldes.
”Krisinsikten är totalt frånvarande. Vi står i dag med tåg med sämre punktlighet än Ukraina, och en paralyserad infrastrukturminister”, skriver Helldén och Lakso i sin debattartikel.
”Brutalt låg ambitionsnivå”
MP-politikerna går hårt åt den nuvarande regeringens plan att endast återta 10-15 procent av eftersatt järnvägsunderhåll till 2037, vilket de beskriver som ”en brutalt låg ambitionsnivå”.
”Med Miljöpartiet i regering ökade järnvägsunderhållet med cirka 40 procent, och vi har länge velat gå längre än så”, skriver de i Aftonbladet.
Kritiken mot nuvarande regering fortsätter: ”Bland det första som Tidöpartierna satte stopp för var nya stambanor i Sverige, trots att behovet av en utbyggd järnväg är skriande enligt experter.”
Vill förstatliga underhållet
Helldén och Lakso hänvisar till att länder som Estland, Nya Zeeland och Storbritannien, som likt Sverige privatiserade järnvägsunderhållet, nu antingen har återförstatligat underhållet eller är på väg att göra det.
”Vi behöver återta underhållet i statlig regi. Vi behöver en myndighet som fokuserar specifikt på järnvägen och vi behöver en kriskommission för Sveriges järnvägar”, avslutar MP-företrädarna som så sent som i januari anklagade högern för tågkaoset under nyårshelgen.
Sågas i Stockholm
Miljöpartiets debattartikel kommer samtidigt som partiet, som är ett av de styrande i Region Stockholm, har anklagats för att köra Stockholms kollektivtrafik i botten. Bland annat av Expressens ledarskribent (liberal) Patrik Kronqvist:
”För att spara pengar har vänsterstyret svarat med kraftiga neddragningar på SL – Storstockholms lokaltrafik. I mitten av augusti försvann var sjätte bussavgång i Stockholms innerstad när flera linjer lades ner och andra fick glesare turer. Avgångarna inom spårtrafiken har också blivit färre. Anton Fendert (trafikregionråd för MP, reds anm) försöker spinna det som en anpassning till minskat resande. Men åtgärderna har i själva verket förvärrat krisen.”