I början av Ukrainakriget valde Väst att snabbt införa sanktioner mot rysk olja och gas. Detta fick Ryssland att vända sig utåt och eftersöka nya importörer, som då blev Kina och Indien. Den kinesiska och indiska importen av rysk olja når rekordhöga nivåer och allt fler fartyg behövs för att nå den stora efterfrågan, men vem är det som ligger bakom de nya fartygen och transporten?
Den ryska oljan belades med sanktioner tidigt i kriget i Ukraina. Ändå tycks den ryska oljan hitta sin väg till köpare runt om i världen, rapporterar CNN.
Allt fler fartyg ansluter sig till den befintliga ryska flottan som underlättar den ryska oljeexporten. Industry Insiders uppskattar att det handlar om ungefär 600 fartyg som bildar en “skuggflotta” och dessa siffror fortsätter att stiga.
Det är oklart vilka som ligger bakom dessa hundratals fartyg. När den ryska oljan belades med sanktioner drog många västerländska företag tillbaka sin tjänster, istället kom nya dolda företag fram och fortsatte transportera den ryska oljan.
”Skuggflotta”
Sedan Väst slutade importerade ryska olja har Kina ökat sin import med 19 procent under 2022 i jämförelse med 2021. Även Indien har ökat sina inköp med en ännu större ökning, hela 800 procent från året före kriget. I januari i år trädde EU:s förbud mot sjöburen rysk olja i kraft, men Kina och Indien att slå rekord i import av rysk olja.
Det finns misstankar att de som ligger bakom “skuggflottan” är skalbolag med kopplingar till den ryska staten själv eller vissa politiskt ansluta spelare.