
Nissan ändrar kurs och skrotar flera kontroversiella initiativ inom mångfald, jämställdhet och inkludering (DEI), inklusive särskilda anställningskvoter och sponsring av Pride-evenemang. Liknande beslut har nyligen fattats av Toyota och Ford.
Nissan meddelar att de omprövar och ändrar flera interna policys kopplade till DEI-program.
Enligt aktivisten Robby Starbuck har bilföretaget gått med på att bland annat avskaffa anställningskvoter baserade på mångfald och sluta med obligatoriska utbildningar i DEI och HBTQ-frågor.
”Inga kvoter för anställning, befordran eller leverantörer. Fokus ligger nu på merit och prestation,” skriver Starbuck på plattformen X.
Big news: Nissan is ending a number of woke policies today. I can now exclusively tell you what’s changing and how it happened.
— Robby Starbuck (@robbystarbuck) December 18, 2024
Weeks ago I informed execs at @NissanUSA @nissan that I was doing a story on wokeness there. Instead we had productive conversations about how to fix… pic.twitter.com/iSsVGFlYEZ
Slutar sponsra vissa Pride-evenemang
Nissan har även beslutat att granska sin sponsring av evenemang för att säkerställa att de överensstämmer med företagets varumärke och affärsprioriteringar.
Detta innebär bland annat att de inte längre kommer att finansiera Pride-evenemang där ”barn exponeras för sexuellt olämpligt innehåll,” enligt Starbuck.
Uttalande från Nissan
Brian Brockman, Nissans vice vd för kommunikation, bekräftar förändringarna i ett uttalande till Fox News:
”Nissan är ett företag för alla. Vi strävar efter en inkluderande miljö där våra medarbetare kan bidra och där våra kärnvärden respekteras”, säger Brockman.
Del av en bredare trend
Nissan är det senaste exemplet på ett stort företag som backar från DEI-program efter kritik. Tidigare i år meddelade Toyota att de kommer att fokusera på aktiviteter kopplade till STEM-utbildning och arbetsberedskap istället för att delta i initiativ som Human Rights Campaigns Corporate Equality Index.
I oktober avslöjade Starbuck flera av Toyotas ”woke” initiativ, inklusive sponsring av dragshow-program för barn och stöd till organisationer som motsätter sig förbud mot könsbekräftande behandlingar för minderåriga.
Andra företag följer efter
Även Ford Motor Company och Walmart har gjort liknande förändringar under hösten. I ett brev från Fords vd Jim Farley till anställda framgick att företaget skulle dra ner på ”woke”-relaterade policys för att fokusera på verksamhetsrelaterade mål.
Besluten speglar en växande motreaktion mot DEI-initiativ i näringslivet, där vissa menar att dessa program kan skapa splittring snarare än inkludering. Nissan, liksom andra företag, hoppas nu kunna balansera mellan affärsmål och socialt ansvar på ett sätt som inte väcker kontrovers.