Polisförbundet har inlett en ny kampanj, ”Vi kallar det bluewashing”, som syftar till att synliggöra att arbetsgivaren anställer personer utan polisutbildning eller lämplig erfarenhet för att snabba på polistillväxten och förbättra siffrorna.
Sedan 2017 har polisen utökat antalet anställda med 4 600 personer. Men bara en tredjedel av dem är utbildade poliser med polisexamen. Enligt fackförbundet riskerar det att påverka det brottsbekämpande arbetet negativt.
− I polisbristens spår försöker både politiker och Polismyndigheten att fylla luckorna på alla sätt. Det leder inte till en bättre verksamhet och bidrar inte heller till att göra polisyrket mer attraktivt. Med kampanjen vill vi skapa en större förståelse för att det inte går att ersätta poliser med annan kompetens – att det krävs rätt kompetens på rätt plats för både bättre resultat och bättre effektivitet – att bluewashing inte är lösningen på polisbristen, säger Jenny Engdahl Westbratt, kommunikationschef på Polisförbundet.
Målet med kampanjen, som är ett samarbete§ med reklambyrån Reform Act, är att synliggöra problemet och öka förståelsen hos beslutsfattare och politiker om att värdera polisiär kompetens. Rätt kompetens inom myndigheten är en förutsättning för effektiv brottsbekämpning.
Kampanjen kommer att spridas via digitala kanaler. Under Almedalsveckan kommer debatter att arrangeras under polisens dag den 25 augusti.
Läs även: Polisen varnar – gatubedragarna tillbaka i Stockholm