
Postkodlotteriet pausar all telefonförsäljning. Beskedet kommer efter Aftonbladets 200 sekunders avslöjande om aggressiva försäljningsmetoder.
I avslöjandet framkommer att äldre och dementa personer har lurats att köpa lotter.
Företagets presschef har tidigare skrivit i ett mejl till Aftonbladet att det som framkommit är fullständigt oacceptabelt.
Tidigare involvering med S
Konnect Global hette tidigare Effective Communication och stod i centrum för Socialdemokraternas kombilotteri i höstas, där de fick hård kritik för sina försäljningsmetoder. Postkodlotteriet pausade då samarbetet, men efter namnbytet fick de åter sälja lotter.
200 sekunder har tagit del av dokumentation och pratat med elva nuvarande och tidigare medarbetare på Konnect Global.
De uppger att de arbetar efter en metod som kallas “klick eller sälj”.
– Det betyder att man inte accepterar ett nej. Man fortsätter att tjata tills kunden slänger på luren, säger en före detta säljare till tidningen.