Facebook noscript imageRattsurfandet fortsätter på svenska vägar trots förbudet
Nyheter
Rattsurfandet fortsätter på svenska vägar trots förbudet
Rattsurfning blev lagbrott 2018, trots det surfar många medan de kör på svenska vägar. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Rattsurfning blev lagbrott 2018, trots det surfar många medan de kör på svenska vägar. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT

2018 kom förbudet mot ”rattsurfning”, eller att använda handhållen kommunikationsutrustning, som till exempel mobiltelefon under körning, i Sverige. Nu visar en studie att var 20:e bilist bryter mot lagen, vilket skapar många bilolyckor.
– Det är allvarligt att rattsurfandet fortfarande är så utbrett, säger Tony Gunnarsson på M Sverige.

”Rattsurfning”, är begreppet på att använda mobiltelefoner eller annan handhållen kommunikationsutrustning när man framför ett fordon. Sedan 2018 är det förbjudet enligt lag att rattsurfa i Sverige. Lagen infördes sedan Transportstyrelsen larmat om att företeelsen förekommit i samband med många singel- och upphinnandeolyckor. Trots förbudet och att fler och fler fordon har inbyggd kommunikationsfunktion är det fortfarande vanligt med rattsurfande förare i Sverige, enligt en rapport från konsumentorganisationen M Sverige, före detta Motormännen, rattsurfar så många som var 20:e trafikant. M Sverige har genomfört undersökningen på ett 15-tal platser runt om i Sverige och man har gjort 18 000 observationer.

– Det är allvarligt att rattsurfandet fortfarande är så utbrett. Var 20:e trafikant höll i och använde telefonen i vår mätning, men det faktum att vi bara har observerat fordonen under en kort sekvens av färden ger vid handen att rattsurfandet är betydligt mer utbrett än så. Detta måste förändras. Att inte rattsurfa måste bli lika självklart som att använda bilbälte vid färd, säger Tony Gunnarsson, sakkunnig i trafiksäkerhet på Riksförbundet M Sverige i ett pressmeddelande.

Vanligare bland lastbilschaufförer

Mer än var sjunde, eller cirka 15 procent, av alla lastbilschaufförer rattsurfade under M Sveriges mätningar. Det ska jämföras med privatbilisterna, där ligger siffran på 4,5 procent. Bland andra yrkeschaufförer som taxiförare och busschaufförer förkommer också lagbrottet, något som M Sverige ser som riktigt allvarligt. Mobilanvändandet vid fordonskörning orsakar 30 procent av alla trafikolyckor.

– Den som rattsurfar har sämre överblick och längre reaktionstid. Det räcker med att titta bort i två sekunder i 40 km/h för att hinna köra 22 meter utan kontroll. Risken att råka ut för en olycka ökar med 23 gånger för den som sms:ar och samtidigt framför ett fordon.

Utlyser åtgärder

Enligt M Sverige är situationen nu så pass allvarlig att de efterlyser åtgärder, som till exempel fler poliser på vägarna.

– Det krävs fortsatta informationsinsatser om riskerna med rattsurfing. Och vi behöver hjälpas åt att påminna varandra. Men inte minst måste uppföljningen av lagen öka. Det krävs helt enkelt fler poliser på vägarna som kontrollerar att förbudet mot rattsurfing efterlevs, Tony Gunnarsson.

Läs även: Stora störningar i tågtrafiken kring Stockholm – helt stopp till Uppsala

Tomas Hedlund