I en debattartikel i Bulletin 26/3 argumenterade Bo Broman (SD) bland annat för utbildning i svenska kulturella normer. I dag replikerar Boris Melvås (KD) med att sådana utbildningar skulle leda fel.
I Bulletin den 26 mars 2022 beskriver Bo Broman (SD) Sverigedemokraternas vision för kulturpolitiken. Kultur definieras där som socialt överförda levnadsmönster och gemensamma referensramar. Kultur är således mer än konst. Så långt håller jag med Broman. Ordet kultur används bland annat för att beskriva levnadsmönster i ett samhälle och för att beskriva försök att återge delar av en sådan kultur med hjälp av litteratur och konst från en betraktares perspektiv.
Läs även: DEBATT: Sverigedemokraternas vision för kulturpolitiken
När Broman sedan säger att kulturen är central för integrationen antar jag att han menar kultur i den första betydelsen av socialt överförda levnadsmönster. Här är jag av en annan åsikt. Kultur i betydelsen litteratur och konst är enligt min mening av stort värde för en lyckad integration av människor från andra länder, liksom utbildning och information om lagar och andra föreskrifter som gäller i Sverige.
Men en utbildning avseende de normer och värderingar som gäller enligt svensk kultur är något annat. Det är ett försöka att tala om för andra människor hur deras levnadsmönster bör se ut. I min mening är detta ingen lämplig strategi av följande orsak: Att beskriva hur en människa lever sitt liv är detsamma som att beskriva denna människas personlighet, vilket definierar henne som individ. Ställt på sin spets leder utbildningar i kultur till att staten försöker strömlinjeforma människor så att de har en viss personlighet, och det är en strategi som känns igen från totalitära stater.
Läs även: Ahmed: Mångkultur är hederskultur lika mycket som kebab eller sushi
Tvärtom bör vi underlätta för människor att själva utveckla sina personligheter så att de på ett naturligt sätt flätas samman utan statlig inblandning avseende slutresultatet. Det finns tveklöst en framgångsrik svensk kultur, men den har uppstått genom att personligheter har flätats samman till ett nätverk av personligheter genom familjer, föreningar, samfund, företag och partier, etcetera. Alla dessa personligheter är inte heller svenska medborgare utan sammanflätandet omfattar även utländska medborgare bosatta inom eller utom Sveriges gränser.
I enlighet med den franska personalismen ska vi därför förundras, men även ibland förfasas, över människors personligheter och de kulturer som uppstår som ett naturligt resultat av dem. Vi ska också understödja försök att utveckla vävar av personligheter samtidigt som vi ska förhindra de allra värsta avarterna genom lagar. Men vi ska inte tro att vi kan lära människor hur de ska leva sina liv. Människors personligheter är alltför komplexa för det och de försök som har gjorts framstår i historiens ljus som i bästa fall präktiga. I värsta fall har de lett till förföljelser av oskyldiga.
Den som studerar Kristus ord ser också att han ofta lyfter behovet av regelkritik. Jesus pekar på det egna hjärtat som ett komplement till hjärnan. Vi måste på samma sätt vara skeptiska till dem som hänvisar till kollektivt beslutade regler i stället för till samvetets röst och det egna ansvaret. Även en religiös eller politisk extremist vill innerst inne harmonisera sitt liv med sina medmänniskor även om psykologiska försvarsmekanismer kan medföra ansenliga samhällsproblem på kort sikt.
Men vi måste behålla tron på och understödja människans medfödda drivkraft att utveckla sin personlighet tillsammans med andra. Om man låter svensk kultur bli det den blir med understödjande men inte normerande statlig inblandning, kommer den på sikt att bli den bästa möjliga kulturen. Väven av personligheter kommer att utvecklas enligt ett lämpligt mönster. Det förutsätter visserligen att andra faktorer så som till exempel invandringens genomsnittliga storlek per år och det politiska systemet i Sverige är sådana att uppgiften blir realistisk. Alltför stora förändringar på en gång kan inget samhälle, hur välfungerande det än må vara, klara av.
Läs även: Lindén: Blir nya restriktioner döden för kulturen?
Men att lära ut svensk kultur förvärrar bara problemet. Låt oss i stället få leva som vi vill inom de lagar som vi gemensamt har beslutat om. Fria att leva ut och utveckla våra personligheter i samklang med våra medmänniskor, oavsett om personligheterna har sitt ursprung i Aleppo, i Kiev eller i Varberg.
Boris Melvås
Ledamot av Kultur- och fritidsnämnden i Varberg (KD)