Facebook noscript imageSå påverkas tittarna av TV4-köpet
Nyheter
Så påverkas tittarna av TV4-köpet
Gästprogramledare David Hellenius och programledare Pär Lernström under finalen av den 20:e säsongen av TV4:s Idol 2024. Arkivbild. Foto: Jonas Ekströmer/TT
Gästprogramledare David Hellenius och programledare Pär Lernström under finalen av den 20:e säsongen av TV4:s Idol 2024. Arkivbild. Foto: Jonas Ekströmer/TT

På kort sikt påverkas tittarna inte av Schibsteds köp av TV4. Men längre fram kan möjliga samarbeten innebära förändringar. – För alla som älskar TV4 så är det här goda nyheter, säger TV4:s vd Mathias Berg till TT.

Telia har ingått avtal om att sälja sin tv- och medieverksamhet, där bland annat TV4 ingår, till Schibsted Media. I Schibsted Media ingår bland annat Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Omni och Podme.

I utgångsläget påverkas inte tittarna av ägarbytet men framöver kan det bli aktuellt med nya samarbeten.

– Över tid så finns det andra starka verksamheter inom Schibsted media där det säkerligen kan finnas samarbeten som ytterligare stärker vår möjlighet att ta oss ut till användare i både Sverige och Finland, säger Berg.

Programutbudet kommer att utvecklas enligt den plan som finns – där man gjort förändringar i innehållsutbudet under senare tid.

– Man kan fortsätta förvänta sig att det rika utbudet av nyheter, sport, underhållning och drama i TV4 fortsätter.

– För alla som älskar TV4 så är det här goda nyheter. TV4 får en strategisk ägare som vill följa med på TV4:s fortsatta omställningsresa.

Kan det bli aktuellt med nya typer av abonnemang för tittare?

– Det är möjligt att vi utvecklar våra produkter och tjänster, men det gör vi utifrån vad användarna vill ha. Vad de säger till oss att de vill titta på och vad de är beredda att betala för. Det påverkas inte av ägarbytet.

Enligt Berg tror Schibsted på stark lokalt förankrad media i en mediebransch som allt mer präglas av globala konkurrenter.

Blir det mer lokal bevakning framöver?

– Man kan förvänta sig att TV4 som man känner det kommer fortsätta att utvecklas som en stark svensk oberoende publicist.

Enligt medieforskaren Jonas Ohlsson på Göteborgs universitet är köpet en stor, men inte så förvånande, nyhet. För tv-tittarna är ägarbytet sannolikt en bra affär.

– Schibsted ser nog TV4 som en del i en större mix som man kan erbjuda sina prenumeranter tillsammans med tidningar och poddar. Det är i den riktningen medielandskapet går just nu, säger Jonas Ohlsson.

När det gäller sändningsrättigheter för olika sportevenemang kommer det att dröja innan tittarna märker av någon förändring, tror han:

– Sport är en allt viktigare, men också allt dyrare, innehållsform. Men oftast handlar det om långa kontrakt, så det kommer inte att bli någon förändring över en natt.

TT Nyheter