Facebook noscript imageSAS inför könsneutrala uniformer
Nyheter
SAS inför könsneutrala uniformer
SAS nuvarande uniformer ersätts gradvis under året av en ny kollektion som även inkluderar könsneutrala alternativ. Foto: SAS.
SAS nuvarande uniformer ersätts gradvis under året av en ny kollektion som även inkluderar könsneutrala alternativ. Foto: SAS.

Flygbolaget SAS tar ett nytt kliv in i framtiden genom att introducera könsneutrala uniformer och uppdaterad klädpolicy som tillåter sneakers, synliga tatueringar och piercingar. Förändringen träder i kraft från februari.

Det skandinaviska flygbolaget genomför en omfattande uppdatering av personalens arbetskläder, där fokus ligger på inkludering och individualitet. Den nya uniformkollektionen erbjuder könsneutrala alternativ utöver de traditionella valen mellan kjol och byxor för kvinnlig personal.

– Att uppdatera uniformpolicyn var ett viktigt steg framåt för att fräscha upp vilka vi är som flygbolag. Dessa förändringar speglar ett modernare uttryck samtidigt som vi behåller vårt engagemang för professionalism, säkerhet och omsorg, säger Pernille Ormholt Vang, Chief People Officer på SAS i ett pressmeddelande.

Enligt SAS syftar förändringen till att låta personalen uttrycka sin identitet och skapa en mer inkluderande arbetsmiljö. Uniformerna är också tillverkade i hållbara material för att minska miljöpåverkan.

– Uniformen är mer än bara en igenkännlig egenskap – den är ett viktigt arbetsverktyg för våra kollegor och ett uttryck för vårt starka arv och identitet, säger Kristine Mayer, SAS Design Director i pressmeddelandet.

Hon understryker även uniformens betydelse för företagets framtida identitet.

– Uniformtrender speglar ofta den era då de bärs och fungerar som ett centralt uttryck för ett flygbolags identitet. Då SAS har inlett ett nytt och spännande kapitel är det bara passande att vi uppdaterar vårt utseende. Jag tror att den här uniformen kommer att bli ikonisk och representera det moderna Skandinavien på den globala scenen, som vi alltid har gjort.

De nya uniformerna börjar synas i februari och ersätter gradvis de gamla under året.

SAS tidigare kritikstorm

Det är inte första gången SAS skapar debatt kring sin varumärkesprofilering. När bolaget 2020 lanserade en reklamfilm som ifrågasatte existensen av unika skandinaviska traditioner möttes den av kraftig kritik. Efter starka reaktioner plockades filmen ned från Youtube.

Med den nya uniformskollektionen betonar SAS nu sitt skandinaviska arv – samtidigt som man försöker signalera öppenhet och inkludering.

Simone Svensson

Reporter

Tips mottages gärna!
simone.svensson@bulletin.nu