Facebook noscript imageSellpy-kunder förlorar dyra plagg: ”Personalen tar dem”
Ekonomi
Sellpy-kunder förlorar dyra plagg: ”Personalen tar dem”
Kunder vittnar om att dyra märkesplagg försvinner spårlöst när de skickar in dem för försäljning hos Sellpy. Foto: TT
Kunder vittnar om att dyra märkesplagg försvinner spårlöst när de skickar in dem för försäljning hos Sellpy. Foto: TT

Kunder rapporterar att dyra märkesplagg som skickats till Sellpy försvinner ur systemet utan förklaring. Bland exemplen finns en oanvänd Fjällräven-jacka värd 8000 kronor som klassades som ”oäkta” och sorterades bort. Sellpy medger brister i hanteringen, rapporterar Ehandel.

Secondhand-marknaden blomstrar i Sverige men nu framkommer allvarliga anklagelser mot en av marknadens största aktörer. Flera kunder till Sellpy vittnar om att värdefulla plagg mystiskt försvinner i hanteringsprocessen utan möjlighet till återfående.

Dyra märkeskläder spårlöst borta

Ehandel.se rapporterar att åtta säljare upplevt hur deras inskickade högkvalitativa plagg sorterats bort av företaget utan möjlighet till retur. En kund berättar att en helt oanvänd Fjällräven-jacka med ett nypris på 8000 kronor avfärdades som ”oäkta”. I ett annat fall försvann fem balklänningar utan vidare förklaring.

”Jag misstänker starkt att personalen tar bra kläder och behåller dem,” säger en av de drabbade kunderna till Ehandel.se.

Det gemensamma för samtliga fall är att plaggen försvunnit omedelbart, vilket förhindrat kunderna att utnyttja sin rätt att begära dem i retur. En kund beskriver frustrationen:

”Efter att ha mejlat med deras kundtjänst ett tag gav jag upp och insåg att jag aldrig kommer få tillbaka mina jeans. Det var lönlöst.”

Sellpy erkänner brister

När Sellpy konfronterades med anklagelserna svarade företagets PR-chef Andrea Maricic:

”Den bild som förmedlas är mycket beklaglig. Tyvärr sker det ibland misstag i hanteringen, något vi är ödmjuka inför, och vi arbetar därför löpande med att stärka och förbättra våra rutiner.”

Företaget har dock ännu inte presenterat några konkreta åtgärder för att hantera misstankarna om oegentligheter, trots upprepade försök från Ehandel att få tydligare svar.

För konsumenter som funderar på att använda Sellpys tjänster kan dessa rapporter vara ett viktigt varningssignal att beakta, särskilt vid försäljning av mer värdefulla plagg.

Saga Björklund Nystedt

Reporter, Stockholmsbaserad.