Sveriges Radio tänker fortsätta att spela den ännu en gång brottsdömde rapparen Yasins musik. Så glorifieras gangsterlivet. Samtidigt växer gängkriminaliteten. Och oskyldiga mister livet.
En tidig morgon i augusti förra året mördades en tolvårig flicka på McDonalds parkering i Norsborg i Stockholm. Ett oskyldigt offer i de svenska gängkrigen, ett i en växande skara. På fel plats vid fel tillfälle, som det så ofta heter. Som om det skulle finnas fel plats och fel tillfälle att rasta familjens hund.
De avsedda måltavlorna var sannolikt unga män med kriminella kopplingar. De kom undan men flickan träffades av kulkärven.
Mordvapnet och bilen mördarna flydde i dök några veckor senare upp i en musikvideo på nätet. Den hade spelats in ett par dagar före mordet.
Videon beskrivs på följande sätt i Svenska Dagbladet:
“Maskerade unga män, guldsmycken och högar med vad som ser ut som droger. Dessutom vapen som laddas, riktas mot kameran och avfyras inifrån en bil. Det handlar om en rapvideo där vapen och droger intar en framträdande plats.“
Det låter som en inte särskilt nyskapande iscensättning i den musikgenre som kallas gangsterrap.
På torsdagen (15/7) åtalades tre män för synnerligen grovt vapenbrott för att ha hanterat mordvapnet från Norsborg, en AK-47:a, samt ytterligare ett vapen som använts vid två mordförsök.
Ett av skälen till att brottet ska bedömas som “synnerligen grovt” är enligt åklagaren att gärningsmännen genom att posera med och avfyra vapen i videon försökt ”förstärka sin kriminella identitet och våldskapital”.
I gangsterrap finns artister som spelar kriminella, men även de som är kriminella. Som Yasin Mahamoud.
I onsdags (14/7) dömdes han till tio månaders fängelse för att ha deltagit i ett försök att kidnappa en annan artist. En annan rappare, Haval Khalil, dömdes till två år och sex månader för medhjälp till kidnappning och rån mot samme artist.
Inte mycket talar för att det kommer att påverka vare sig deras kriminella eller musikaliska karriär negativt.
I november förra året utsågs Yasin till Framtidens artist av Sveriges Radio. På P3 Guldgalan tidigare i år vann Yasin två klasser, bland annat årets artist. Han satt då häktad för det brott han nu dömts för.
”Det är musiken som räknas för oss. Att vi spelar en persons musik innebär inte att vi ställer oss bakom olika artisters privata åsikter och agerande. Det är viktigt att separera musiken från personen”, sade Sveriges Radios musikchef Anna-Karin Larsson då.
Ett beslut Sveriges Radio står fast vid även nu när domen fallit. Yasin kommer att spelas precis som förr.
Yasin är tidigare dömd för narkotikabrott och grovt vapenbrott. Han har åtalats men friats för rån mot en taxichaufför, suttit häktad för mord, ett åtal som lades ner. Mellan Yasins gäng Shottaz och deras rivaler Dödspatrullen pågår ett krig som enligt polisen kan kopplas till ett tiotal mord de senaste åren, merparten ouppklarade.
Samtidigt har public service flera gånger lyft fram Yasin och hans kriminella bakgrund.
Medan Yasin avtjänade sitt straff för grovt vapenbrott tillägnades han ett inkännande porträtt i P3 Soul, som introducerades på följande sätt:
“Mats Nileskär möter Yasin i ett fängelse säkerhetsklass 1. En av Sveriges största rappare avtjänar ett straff för grovt vapenbrott.”
Även Sveriges Television har uppmärksammat Yasin med ett “exklusivt” idolporträtt.
”Häktad och två släppta plattor. 2020 har varit ett exceptionellt år för Sveriges mest populära och kontroversiella rappare”, lät det.
Enligt Anna-Karin Larsson och Sveriges Radio är det “viktigt att separera musiken från personen”. Samtidigt är det “svårt att ha en och samma princip för alla brott” och “det är viktigt att vi tittar på varje enskilt fall”.
Sveriges Radio har sina principer men när det behövs har Sveriges Radio andra principer.
Skulle någon artist uttrycka sig på ett sätt som kan tolkas som transfobiskt, rasistiskt eller sexistiskt ska ingen bli förvånad om vederbörande spelats för sista gången i Sveriges Radio, åtminstone för överskådlig tid.
Läs även: Per Brinkemo: Yasin Byn rapporterar från ett moraliskt ingenmansland
Principen att skilja på personen och verket har i och för sig mycket som talar för sig.
Det är bara det att hela poängen med gangsterrapp är autencitet, äkthet, att personen är en del av verket, en del av den verklighet som beskrivs. Gangsterrapparen är gangster. Som i Yasins fall. En kriminell aktör som också begår de brott han rappar om.
Musiken är mycket mer än en inkomstkälla i sig. Den är, för att låna åklagarens beskrivning ovan, ett sätt för artisten att ”förstärka sin kriminella identitet och våldskapital”.
I Göteborg sitter en 17-åring häktad, misstänkt för mord på en polis. Sedan 2015 har ett fyrtiotal unga i åldern 15-17 år åtalats för mord, mordförsök eller medhjälp till mord. Det är en markant ökning som skett de senaste åren.
Alla politiker, från höger till vänster, talar om hur viktigt det är att stoppa nyrekryteringen till gängen. Samma sak säger höga polischefer.
Men ofta är ungdomar som ägnar sig åt grov gängkriminalitet svåra att nå.
“Den kategorin är ofta förälskade i gangsterlivet. De drar in 30 000–40 000 kronor i månaden, käkar ute varje dag, åker taxi hit och dit och checkar in på hotell med flickvännen. Hur lockande är det då att sträva efter att en bli en tråkig skolpojke efter det?”, säger en socialsekreterare till Dagens Nyheter.
Det är det livet, ett liv utanför lagen, kryddat med champagne, droger, exklusiva kläder och smycken, som Yasin skildrar.
Skildringar som Sveriges Radio tanklöst hyllar.
Och en sommarmorgon ligger en tolvårig flicka döende utanför McDonalds i Norsborg.
Läs även: Yasin, Haval och 26 andra till fängelse i Encrochat-rättegången
Mats Skogkär
Utbildad vid Journalisthögskolan i Göteborg. Reporter på TT Nyhetsbyrån i 15 år. Ledarskribent på Sydsvenskan i 15 år.
mats@bulletin.nu