Facebook noscript imageSkogkär: Välkommen granskning av svenska islamister
Mats Skogkär
Ledare
Skogkär: Välkommen granskning av svenska islamister
Mahmoud Khalfi, Islamiska förbundet, gillar Muslimska brödraskapets syn på världen. Foto: Jessica Gow/TT
Mahmoud Khalfi, Islamiska förbundet, gillar Muslimska brödraskapets syn på världen. Foto: Jessica Gow/TT

Få saker är så kontroversiella inom svensk forskning som att kritiskt granska organiserad islamism. Sameh Egyptsons avhandling om Muslimska brödraskapet är inget undantag.

De flesta doktorsavhandlingar som läggs fram är snabbt glömda – om de över huvud taget uppmärksammas alls. Det ödet kommer nog inte att drabba Sameh Egyptsons avhandling om den islamistiska rörelsen Muslimska brödraskapets infiltration av det svenska samhället: Global politisk islam? Muslimska brödraskapet och Islamiska förbundet i Sverige.

Redan före disputationen, som äger rum vid Lunds universitet imorgon fredag, har det blåst upp till storm. Universitetet har haft svårt att skaka fram både opponent, den utomstående expert som kritiskt ska granska avhandlingen, och ledamöter i betygsnämnden, vars uppgift det är att god- eller underkänna Egyptsons arbete. Förklaringen kan vara att “det är en kontroversiell avhandling” säger Stephan Borgehammar, teologiprofessor och dekan vid teologiska fakulteten, till DN.

Företrädarna för Islamiska förbundet, Ifis, som enligt Egyptson är Muslimska brödraskapets gren i Sverige, är definitivt inte roade av uppmärksamheten. Personer som omnämns i avhandlingen kräver att Egyptsons forskning ska etikprövas innan avhandlingen läggs fram. Enligt tidningen har också “en lång lista på påstådda felaktigheter” sänts till rektorn vid Lunds universitet och prefekten vid Sameh Egyptsons institution. Men försöken att stoppa disputationen ser inte ut att lyckas.

Intervjuad i DN även han, kallar Mahmoud Khalfi, imam och direktör vid Ifis högkvarter, Stora moskén vid Medborgarplatsen i Stockholm, Egyptsons avhandling för “islamofobiska lögner”. Föga överraskande. Det är så islamister bemöter all kritik, ett välkänt mönster.

Det internationella Muslimska brödraskapets långsiktiga mål är att bygga ett världsomspännande kalifat, att få alla människor att underkasta sig islam. Rörelsens motto lyder: Allah är vårt mål, Koranen är vår lag, profeten är vår ledare, jihad är vår väg och att dö för Allahs ära är vår högsta strävan.

Mot den bakgrunden är det kanske inte så konstigt att Mahmoud Khalfi och andra företrädare för Ifis och dess sido- och underorganisationer slår ifrån sig alla påståenden om att vara en del av denna rörelse.

Men Muslimska brödraskapets ideologi tar Khalfi inte avstånd från. Tvärtom.

“För mig är Brödraskapets inriktning bland de mest balanserade och demokratiska i den muslimska världen. Jag är stolt över att säga att jag är inspirerad av Muslimska brödraskapet.”

Läs även: Altstadt: Sossarna måste göra upp med islamismen

Egyptsons slutsats i avhandlingen, den tes han utgår från och anser sig kunna belägga, är att Ifis, Islamiska förbundet i Sverige, kan betraktas som Muslimska brödraskapets svenska gren. Ifis är “praktiskt taget en kopia” av Muslimska brödraskapet, menar Egyptson.

Han bygger sin slutsats på de likheter han funnit mellan Ifis och Muslimska brödraskapet på tre centrala områden: organisation, ideologi och praktisk politik.

Organisatoriskt är Ifis och Muslimska brödraskapet uppbyggda på samma sätt med en liten inre krets av personer som sitter på nyckelposterna i nätverkets olika delar.

Den ideologiska likheten är enligt Egyptson slående. Såväl Ifis som Muslimska brödraskapet strävar mot en samhällsordning på religiös grund. Synen på kvinnans roll, på homosexualitet liksom fiendskapen mot judar och Israel är densamma.

I den praktiska politiken följer Ifis “på punkt efter punkt” Muslimska brödraskapets strategi för hur rörelsen gradvis ska stärka och sprida sin politiserade version av islam genom missionerande, byggandet av ett parallellsamhälle på islams grund, lobbying och entrism – det vill säga att brödraskapets företrädare ska gå med i befintliga partier för att den vägen skaffa sig och rörelsen politiskt inflytande. Abdirizak Waberi i Moderaterna, Omar Mustafa i Socialdemokraterna och Mehmet Kaplan i Miljöpartiet är de främsta exemplen på denna entrism. Som Egyptson konstaterar slutade det i misslyckanden för alla tre när deras islamistiska agenda avslöjades av medierna.

Lägg till detta de tydliga personkopplingarna mellan Ifis och Fioe, Federation of Islamic Organisations in Europe, numera Cem, Council of European Muslims, allmänt betraktat som Muslimska brödraskapets europeiska paraplyorganisation. Mellan 2008 och 2014 var Chakib Benmakhlouf från Ifis ordförande i Fioe. Abdirizak Waberi, tidigare ordförande i Ifis, tidigare riksdagsledamot för Moderaterna, numera fängelsedömd skolskojare, var vice ordförande i Fioe 2006–2010. Ifis anger på sin hemsida att förbundet är medlem i Fioe.

Om något går som en anka och kvackar som en anka i sällskap med andra ankor, så är det med all sannolikhet också en anka. Och om något är organiserat som Muslimska brödraskapet, delar Muslimska brödraskapets ideologi och arbetar politiskt med samma medel som Muslimska brödraskapet så är det med all sannolikhet Muslimska brödraskapet.

Läs även: Ahmed: Så kramar Märta Stenevi islamister

Mats Skogkär

Utbildad vid Journalisthögskolan i Göteborg. Reporter på TT Nyhetsbyrån i 15 år. Ledarskribent på Sydsvenskan i 15 år.

mats@bulletin.nu