Skolverket har fått i uppdrag av regeringen att undersöka covid-19-påverkan på skolväsendet. Detta har skett genom fyra intervjustudier om förskolan, grundskolan, gymnasieskolan och den kommunala vuxenutbildningen (komvux).
Under pandemin uppger Skolverket i en delrapport att det funnits en relativt god tillgång till utbildning inom samtliga skolformer. Bland annat har undervisning bedrivits digitalt på distans i perioder. De bedömer att eleverna har klarat av distansundervisningen men att kvalitén inte är likvärdig till den som bedrevs i skolans lokaler.
Deltagandet i utbildning är varierad mellan skolformerna. Skolverket konstaterar att det har varit högre frånvaro än normalt i för- och grundskolan samtidigt som gymnasieskolan periodvis haft högre närvaro än normalt.
Komvux har haft tendenser till lägre närvaro och ökade studieavbrott, exempelvis för svenska för invandrare, SFI.
Enligt delrapporten har distansundervisningen varit en utmaning för både lärare och elever. Alla elever har inte samma förutsättningar att klara av den ändrade undervisningsstilen. Bland annat påverkar ålder, behovet av stöd, tidigare studievana och annat.
Skolverket bedömer att det finns en risk för ett utbildningstapp. Speciellt för gymnasieskolan.
Ungefär två tredjedelar av respondenterna från gymnasieskolan bedömer att det finns en risk att eleverna inte får den kunskap de normalt skulle få under vårterminen, jämfört med grundskolan 7-9 där en tredjedel ansåg det.
Läs även: Christian Sonesson: En regering med M och KD blir för svag
Läs även: Nima Sanandaji: En åldrande befolkning är en tillgång om den används väl
Text: Nyhetsredaktionen